ÖNCELİKLERİMİZ

Ziraat Bankası, 2014 yılından bu yana Küresel Raporlama Girişimi'nin (GRI) G4 Kapsamlı ilkeleri ışığında sürdürülebilirlik raporlaması gerçekleştirmektedir.

G4-18

2014 yılından bu yana Küresel Raporlama Girişimi'nin (GRI) en yeni ve en kapsamlı sürdürülebilirlik raporlama versiyonu olan G4 (Kapsamlı) ilkeleri ışığında raporlama gerçekleştiren Ziraat Bankası, önceliklendirme çalışmasını kurumsal yapısı ve paydaşları açısından önem taşıyan ekonomik, çevresel ve toplumsal unsurlar çerçevesinde şekillendirmiştir.

Öncelikli Unsurların Tespiti

Yıllık olarak yayınlanan Ziraat Bankası Sürdürülebilirlik Raporu'nun kapsamında Ziraat Bankası ortaklıkları yer almamaktadır. Rapor içeriğinde, Ziraat Bankası'nın faaliyetleri, etkileri ve paydaşların beklentileri dikkate alınmıştır. GRI G4 Kapsamlı ilkelerinin uygulanmasında ise aşağıda referans gösterilen GRI uygulama kitapçıklarından faydalanılmıştır:

https://www.globalreporting.org / resourcelibrary / Turkish-G4-Part-One.pdf

https://www.globalreporting.org / resourcelibrary / Turkish-G4-Part-Two.pdf

Ziraat Bankası, öncelikli konuları belirleme sürecinde;

  1. iç paydaş kitlesini temsil eden Banka birim yöneticileri ve çalışanlar nezdinde gerçekleştirdiği kapsamlı anket çalışmasını,
  2. dış paydaşlardan 2015 yılı boyunca farklı kanallardan alınan geri bildirimlerden elde edilen analizleri,
  3. uluslararası finans ve derecelendirme kuruluşlarıyla yapılan görüşmelerden sağlanan çıktıları,
  4. Ziraat Bankası Sürdürülebilirlik Proje Ekibi'nin masa başı çalışmalarından elde edilen sonuçları kullanmıştır.

İç paydaşların bakış açısı, Banka birim yöneticileri ve çalışanları nezdinde gerçekleştirilen kapsamlı anket çalışması sonucunda belirlenmiştir.

G4-19

Paydaş Beklentileri Işığında Sürdürülebilirlik Raporlaması

Dış paydaşların bakış açısı, yukarıdaki listede 2 ve 3. maddelerde sıralanan bulguların, ilgili paydaşlarla (müşteriler, tedarikçiler, uluslararası paydaşlar, vb.) hizmet döngüsü kapsamında sürekli iletişimde bulunan birimlerin temsilcileri ile yapılan toplantılarda ele alınmış ve ilgili öncelikler tespit edilmiştir. Farklı kanallardan tespit edilen bu öncelikler, GRI G4 unsurları ile bağlantılı olarak ele alınmış, her birinin etki alanı (Banka içi ve dışı) belirlenmiştir.

Önceliklendirme analizinin sonucunda, Ziraat Bankası ve paydaşları açısından öncelikli unsurlar belirlenerek önem sırası saptanmış ve 2015 yılı öncelikler matrisi oluşturulmuştur.

G4 (Kapsamlı) ilkeler ışığında raporlama gerçekleştiren Ziraat Bankası, önceliklendirme çalışmasını kurumsal yapısı ve paydaşları açısından önem taşıyan ekonomik, çevresel ve toplumsal unsurlar çerçevesinde şekillendirmiştir.

Ziraat Bankası 2015 Sürdürülebilirlik Öncelikleri karelerin üzerine tıklayarak büyütebilir/küçültebilirsiniz

**YÜKSEK

 

Ziraat Finansal Hizmetler Grubu

Artan uluslararası bilinirlik

Artan marka değeri

Çeşitlendirilmiş mevduat yapısı

Coğrafi yaygınlık–yüksek müşteri erişimi

Çeşitlendirilmiş ürün yelpazesi

Tarım sektörünün desteklenmesi

Müşteri verilerinin korunması

Piyasa ve müşteri odaklılık

Bankacılık ürün ve hizmetleri

Müşteri memnuniyeti

Kurumsal yönetim ve risk yönetimi

  • -Sürdürülebilirlik yönetimi
  • -Adil olmak
  • -Şeffaflık
  • -Güvenilir olmak
  • -Mevzuat ve yönetmeliklere uyum
  • -Vergi ödemesi
  • -Terörün finansmanının önlenmesi
  • -Rüşvet ve yolsuzlukla mücadele
  • -Kara paranın aklanmasının önlenmesi

Yönetici ücretlendirmesi

Tedarikçilerin değerlendirilmesi –

İnsan hakları

Hizmetlere erişim

Mevzuat geliştirme sürecine katılım

İş modeli-Kısa vadeli değer üretme

İş modeli-Uzun vadeli değer üretme

Müşterilerin finansal sağlamlığı

Yenilenebilir enerji

Çeşitlilik ve eşitlik

Çalışma koşulları

Finansal suçlar ve kara paranın aklanmasının önlenmesi

İşyeri sağlığı ve güvenliği

BT altyapısı

Alternatif dağıtım kanalları

KOBİ ve girişimciler segmentine sunulan hizmetler

Çalışma saatleri

Tedarikçilere ödemeler

Atık ve enerji

Enerji kullanımı

Yerel istihdam

Çalışan katılımı

Çalışan refahı

Kağıt tüketimi

Yönetim organlarında kadın ve erkeklerin temsili

Düzenleyici otorite ile ilişkiler

Eğitim ve gelişim

Çalışan ücretlendirmesi

Kadın ve erkek çalışanların eşit ücretlendirilmesi

DÜŞÜK

YÜKSEK*

*Unsurun Ziraat Bankası'nın güncel ve gelecekteki performansına etkisi

**Unsurun Ziraat Bankası'nın paydaşları açısından taşıdığı önem

Ziraat Bankası'nın önceliklendirme analizinde; piyasa ve müşteri odaklılık, bankacılık ürün ve hizmet gamının çeşitliliği, müşteri memnuniyeti ile uluslararası bilinirlik ve coğrafi yaygınlık birincil derecede öncelikli konumdadır.

Önceliklendirme analizi ve izlenen sürece ilişkin doğrulama çalışması, sürdürülebilirlik proje ekibi tarafından 2015 yılında da başarıyla gerçekleştirilmiştir.

G4-20, G4-21

Doğrulama çalışması

Önceliklendirme analizi ve izlenen sürece ilişkin doğrulama çalışması, sürdürülebilirlik proje ekibi tarafından 2015 yılında da başarıyla gerçekleştirilmiştir.

Unsur çerçevesi

Ziraat Bankası, 2015 yılı önceliklendirme analizi sonucunda belirlediği öncelikli unsurları önem ve etki alanları kapsamında üç kategoride ele almaktadır. Birinci kategoride yer alan konular, Ziraat Bankası'nın güncel ve gelecekteki performansı açısından en yüksek önem derecesinde sahip konulardır. Bunlar;

  • Ziraat Bankası'nın gelecekte kaydedeceği ekonomik performansı ve rekabetteki duruşunu yakından ilgilendiren piyasa ve müşteri odaklılık, bankacılık ürün ve hizmet gamının çeşitliliği, müşteri memnuniyeti, artan marka değeri ve uluslararası bilinirlik, coğrafi yaygınlık ve yüksek müşteri erişimi, çeşitlendirilmiş ve tabana yaygın mevduat yapısı,
  • Banka'nın kuruluş misyonuna uygun olarak tarım sektörünün desteklenmesi,
  • Müşteri verilerinin korunması,
  • Sürdürülebilirlik yönetimi de dahil olmak üzere kurumsal yönetim ve risk yönetimidir.

Banka'nın önceliklendirme analizinde İkinci ve üçüncü kategoride yer alan unsurlar ise farklı paydaş grupları için ayrı derecelerde önem ve öncelik taşıyan konulardır. Bunlar;

  • Türkiye ekonomisi açısından büyük önem taşıyan KOBİ'lere ve girişimcilere sunulan hizmetler Ziraat Bankası açısından öncelikli bir konudur.
  • BT altyapısının ve Alternatif Dağıtım Kanalları'nın yeni yatırımlarla geliştirilmesi, Ziraat Bankası ve müşteriler açısından son derece önem taşırken diğer dış paydaşlar nezdindeki önemi görece düşüktür.
  • Çalışan katılımı, çalışan refahı, eğitim ve gelişim, çalışan ücretlendirmesi vb. başlıklar Ziraat Bankası'nın en önemli paydaş gruplarından birini temsil eden çalışanlar açısından önemli olmakla beraber, dış paydaşların öncelik sırasında daha alt sıralarda yer almaktadır.
G4-23

2015 Raporlama dönemi itibarıyla, Ziraat Bankası'nın faaliyet çerçevesinde paydaşları bilgilendirmeyi gerektirecek bir değişiklik olmamıştır.

Ziraat Bankası 2015 yılı önceliklendirme çalışmasında belirlenen öncelikli unsurların GRI G4 unsurları ile ilişkilendirilmesi

Piyasa ve müşteri odaklılık, bankacılık ürün ve hizmet gamının çeşitliliği, müşteri memnuniyeti, artan marka değeri ve uluslararası bilinirlik, coğrafi yaygınlık ve yüksek müşteri erişimi, çeşitlendirilmiş ve tabana yaygın mevduat yapısı G4 EC, SO, FS
Tarımsal sektörün desteklenmesi, KOBİ ve girişimcilere sunulan hizmetler G4 EC, SO, FS
Müşteri verilerinin korunması G4 SO, PR
Sürdürülebilirlik yönetimi de dahil olmak üzere kurumsal yönetim ve risk yönetimi G4 SO
BT altyapısının ve Alternatif Dağıtım Kanalları'nın geliştirilmesi G4 EC, SO
Müşterilerin finansal sağlamlığı G4 EC, SO
Yenilenebilir enerji G4 EN
Ziraat Finans Grubu G4 EC
Hizmetlere erişim G4 SO
Mevzuat geliştirme sürecine katılım G4 SO, PR
İş modeli-kısa ve uzun vadede değer üretme G4 EC
Çalışan katılımı, çalışan refahı, eğitim ve gelişim, çalışan ücretlendirmesi G4 LA, G4 HR

Ziraat Bankası, başta ana paydaşları olmak üzere tüm paydaşlarıyla karşılıklı saygı ve şeffaflığa dayalı ilişkileri geliştirmeyi temel öncelik olarak belirlemiştir.

G4-24, G4-26, G4-27

Ziraat Bankası'nın Paydaşları

Bir "değerler zinciri" olarak tanımladığı faaliyetlerine paydaş katılımını teşvik eden Ziraat Bankası'nın ana paydaş grubu içerisinde hissedarlar, çalışanlar, müşteriler ve tedarikçiler yer almaktadır. Banka, ana paydaşlarının talep ve beklentilerini etkin bir şekilde değerlendirmek için karşılıklı etkileşim ve iletişime dayalı paydaş iletişimi yürütmektedir. Ziraat Bankası, ana paydaş grubuna ek olarak düzenleyici kurumlar, uluslararası bankalar, yatırımcılar ve derecelendirme kuruluşları, medya, sektörel birlik ve organizasyonlar ile toplumdan oluşan diğer paydaşları ile de şeffaflık ve karşılıklı saygıya dayalı düzenli paydaş iletişimi gerçekleştirmektedir.

  Paydaş grubu İletişim sıklığı İletişim kanalları
Ana Paydaşlar Çalışanlar İş döngüsü kapsamında
- günlük
İstihdam süreci, çalışanlara yönelik eğitim programları,
performans değerlendirme toplantıları, iç iletişim mecraları,
yönetici görüşme ve bilgilendirme/paylaşım toplantıları.
Müşteriler Hizmet döngüsü kapsamında
- 7/24
Ziraat Bankası şubeleri, dijital kanallar (ATM,
internet bankacılığı, mobil bankacılık, çağrı merkezi),
müşteri ilişkileri temsilcileri, müşteri ziyaretleri.
Tedarikçiler İş döngüsü kapsamında - günlük Ziraat Bankası'nca dışarıdan tedarik edilen tüm mal
ve hizmetlerin satın alım süreci.
Hissedar Genel Kurul ve gerekli diğer durumlarda Genel Kurul (yıllık). Ziraat Bankası, ayrıca, Finansal Kurumlar
ve Yatırımcı İlişkileri Birimi ile Finansal Raporlama
ve Bütçe Yönetimi Birimi üzerinden kamuoyunu aydınlatmaya yönelik
çalışmalar yürütmektedir. Faaliyet raporları ve diğer sunumlar ile
Kamuyu Aydınlatma Platformu'na yapılan açıklamalar bu kapsamdadır.
Diğer Paydaşlar Düzenleyici kurumlar İş döngüsü kapsamında
- gerekli durumlarda
Mevzuat gereğince yapılan raporlamalar,
yazışmalar ve ilgili toplantılar.
Uluslararası banka
ve yatırımcılar
İş döngüsü kapsamında
- günlük
İşbirliği içinde çalışılan Dünya Bankası, Avrupa Yatırım Bankası,
yurt dışı fonlar, yatırım bankaları, varlık yönetim şirketleri vb.
finans kuruluşları ile yapılan toplantı ve görüşmeler.
Sektörel birlik
ve organizasyonlar
İş döngüsü kapsamında
- günlük
Toplantı, sunum ve günlük iletişim çalışmaları.
Medya İş döngüsü kapsamında
- gerekli durumlarda
Kamuoyunun şeffaf ve hızlı bir yaklaşımla aydınlatılmasına yönelik
çalışmalar (Basın toplantıları, basın bültenleri, röportajlar,
ulaşan soruların yanıtlanması vb.).
Toplum Sosyal sorumluluk projeleri kapsamında Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve bağış faaliyetleri.

Ziraat Bankası, başta ana paydaşlarını oluşturan müşterileri, çalışanları, tedarikçileri ve hissedarı olmak üzere farklı paydaş grupları ile sürdürdüğü olağan ilişki kapsamında derlediği geri bildirimleri ve beklentileri, 2015 yılı sürdürülebilirlik önceliklerini tespit süreci kapsamında kullanmış ve öncelikli unsurlara yansıtmıştır.

G4-15, G4-16, G4-25, G4-27

Ziraat Bankası, paydaşlarını tanımlamada aşağıdaki ölçütleri göz önünde bulundurmaktadır:

Bağımlılığa göre Bugün ve gelecekte Ziraat Bankası'na bağımlılığı olan paydaşlar Müşteriler, çalışanlar vb.
Etkiye göre Ziraat Bankası'nın bugün ve gelecekteki performansı üzerinde etkisi olan paydaşlar Müşteriler, çalışanlar, tedarikçiler vb.
Katılıma göre Sürdürülebilirlik ile ilgili herhangi bir konuda Ziraat Bankası ile işbirliğine giden paydaşlar Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri yürütülen kurum ve kuruluşlar, danışman firmalar vb.
Sorumluluğa göre Ziraat Bankası'nın bugün veya gelecekte, finansal ve yasal açılardan sorumluluklar taşıdığı/taşıyacağı paydaşlar Hissedar, düzenleyici kurumlar, uluslararası banka ve yatırımcılar vb.
Yakınlığa göre Ziraat Bankası ile en yoğun ve uzun süreli etkileşimde olan paydaşlar Müşteriler, tedarikçiler vb.
Temsile göre Ziraat Bankası'nın düzenleyici mekanizmalar veya piyasa/toplum oluşumları kapsamında etkileşim kurduğu paydaşlar Sektörel birlik ve organizasyonlar, medya vb.

 

Paydaş katılımı kanalıyla ortaya konan öncelikli konular, 2015 yılı Sürdürülebilirlik Raporu'nun farklı bölümlerinde detaylı olarak ele alınmış ve ilişkili açıklamalara yer verilmiştir.

Ziraat Bankası'nın Üyesi Olduğu veya Desteklediği Bazı İnisiyatifler

  • TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ (TBB) www.tbb.org.tr
  • DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER KURULU (DEİK) www.deik.org.tr
  • MİLLETLER ARASI TİCARET ODASI TÜRKİYE MİLLİ KOMİTESİ (ICC) http://icc.tobb.org.tr/index.php
  • KREDİ KAYIT BÜROSU (KKB) www.kkb.com.tr
  • TBB RİSK MERKEZİ www.riskmerkezi.org
  • İKTİSADİ ARAŞTIRMALAR VAKFI www.iav.org.tr
  • İNTERNET SAHTEKÂRLIKLARI BİLGİ PAYLAŞIM SİSTEMİ (IFAS)
  • ASSOCIATION OF NATIONAL DEVELOPMENT FINANCE INSTITUTIONS IN MEMBER COUNTRIES OF THE ISLAMIC DEVELOPMENT BANK (ADFIMI) www.adfimi.org
  • ULUSLARARASI FİNANS ENSTİTÜSÜ (INSTITUTE OF INTERNATIONAL FINANCE-IIF) www.iif.com
  • BANKALARARASI KART MERKEZİ (BKM) www.bkm.com.tr
  • YATIRIMCI TAZMİN MERKEZİ http://www.ytm.gov.tr/
  • İSTANBUL MADEN VE METALLER İHRACATÇI BİRLİKLERİ http://www.immib.org.tr
  • DOĞU ANADOLU İHRACATÇILAR BİRLİĞİ http://www.daib.org.tr
  • IPFA-INTERNATIONAL PROJECT FINANCE ASSOCIATION – ULUSLARARASI PROJE FİNANSMANI DERNEĞİ http://www.ipfa.org