Ziraat Bankası, 2014 yılından bu yana Küresel Raporlama Girişimi'nin (GRI) G4 Kapsamlı ilkeleri ışığında sürdürülebilirlik raporlaması gerçekleştirmektedir.
2014 yılından bu yana Küresel Raporlama Girişimi'nin (GRI) en yeni ve en kapsamlı sürdürülebilirlik raporlama versiyonu olan G4 (Kapsamlı) ilkeleri ışığında raporlama gerçekleştiren Ziraat Bankası, önceliklendirme çalışmasını kurumsal yapısı ve paydaşları açısından önem taşıyan ekonomik, çevresel ve toplumsal unsurlar çerçevesinde şekillendirmiştir.
Öncelikli Unsurların Tespiti
Yıllık olarak yayınlanan Ziraat Bankası Sürdürülebilirlik Raporu'nun kapsamında Ziraat Bankası ortaklıkları yer almamaktadır. Rapor içeriğinde, Ziraat Bankası'nın faaliyetleri, etkileri ve paydaşların beklentileri dikkate alınmıştır. GRI G4 Kapsamlı ilkelerinin uygulanmasında ise aşağıda referans gösterilen GRI uygulama kitapçıklarından faydalanılmıştır:
https://www.globalreporting.org / resourcelibrary / Turkish-G4-Part-One.pdf
https://www.globalreporting.org / resourcelibrary / Turkish-G4-Part-Two.pdf
Ziraat Bankası, öncelikli konuları belirleme sürecinde;
İç paydaşların bakış açısı, Banka birim yöneticileri ve çalışanları nezdinde gerçekleştirilen kapsamlı anket çalışması sonucunda belirlenmiştir.
Paydaş Beklentileri Işığında Sürdürülebilirlik Raporlaması
Dış paydaşların bakış açısı, yukarıdaki listede 2 ve 3. maddelerde sıralanan bulguların, ilgili paydaşlarla (müşteriler, tedarikçiler, uluslararası paydaşlar, vb.) hizmet döngüsü kapsamında sürekli iletişimde bulunan birimlerin temsilcileri ile yapılan toplantılarda ele alınmış ve ilgili öncelikler tespit edilmiştir. Farklı kanallardan tespit edilen bu öncelikler, GRI G4 unsurları ile bağlantılı olarak ele alınmış, her birinin etki alanı (Banka içi ve dışı) belirlenmiştir.
Önceliklendirme analizinin sonucunda, Ziraat Bankası ve paydaşları açısından öncelikli unsurlar belirlenerek önem sırası saptanmış ve 2015 yılı öncelikler matrisi oluşturulmuştur.
G4 (Kapsamlı) ilkeler ışığında raporlama gerçekleştiren Ziraat Bankası, önceliklendirme çalışmasını kurumsal yapısı ve paydaşları açısından önem taşıyan ekonomik, çevresel ve toplumsal unsurlar çerçevesinde şekillendirmiştir.
Ziraat Bankası 2015 Sürdürülebilirlik Öncelikleri karelerin üzerine tıklayarak büyütebilir/küçültebilirsiniz
Ziraat Finansal Hizmetler Grubu
Artan uluslararası bilinirlik
Artan marka değeri
Çeşitlendirilmiş mevduat yapısı
Coğrafi yaygınlık–yüksek müşteri erişimi
Çeşitlendirilmiş ürün yelpazesi
Tarım sektörünün desteklenmesi
Müşteri verilerinin korunması
Piyasa ve müşteri odaklılık
Bankacılık ürün ve hizmetleri
Müşteri memnuniyeti
Kurumsal yönetim ve risk yönetimi
Yönetici ücretlendirmesi
Tedarikçilerin değerlendirilmesi –
İnsan hakları
Hizmetlere erişim
Mevzuat geliştirme sürecine katılım
İş modeli-Kısa vadeli değer üretme
İş modeli-Uzun vadeli değer üretme
Müşterilerin finansal sağlamlığı
Yenilenebilir enerji
Çeşitlilik ve eşitlik
Çalışma koşulları
Finansal suçlar ve kara paranın aklanmasının önlenmesi
İşyeri sağlığı ve güvenliği
BT altyapısı
Alternatif dağıtım kanalları
KOBİ ve girişimciler segmentine sunulan hizmetler
Çalışma saatleri
Tedarikçilere ödemeler
Atık ve enerji
Enerji kullanımı
Yerel istihdam
Çalışan katılımı
Çalışan refahı
Kağıt tüketimi
Yönetim organlarında kadın ve erkeklerin temsili
Düzenleyici otorite ile ilişkiler
Eğitim ve gelişim
Çalışan ücretlendirmesi
Kadın ve erkek çalışanların eşit ücretlendirilmesi
DÜŞÜK
YÜKSEK*
*Unsurun Ziraat Bankası'nın güncel ve gelecekteki performansına etkisi
**Unsurun Ziraat Bankası'nın paydaşları açısından taşıdığı önem
Ziraat Bankası'nın önceliklendirme analizinde; piyasa ve müşteri odaklılık, bankacılık ürün ve hizmet gamının çeşitliliği, müşteri memnuniyeti ile uluslararası bilinirlik ve coğrafi yaygınlık birincil derecede öncelikli konumdadır.
Önceliklendirme analizi ve izlenen sürece ilişkin doğrulama çalışması, sürdürülebilirlik proje ekibi tarafından 2015 yılında da başarıyla gerçekleştirilmiştir.
Doğrulama çalışması
Önceliklendirme analizi ve izlenen sürece ilişkin doğrulama çalışması, sürdürülebilirlik proje ekibi tarafından 2015 yılında da başarıyla gerçekleştirilmiştir.
Unsur çerçevesi
Ziraat Bankası, 2015 yılı önceliklendirme analizi sonucunda belirlediği öncelikli unsurları önem ve etki alanları kapsamında üç kategoride ele almaktadır. Birinci kategoride yer alan konular, Ziraat Bankası'nın güncel ve gelecekteki performansı açısından en yüksek önem derecesinde sahip konulardır. Bunlar;
Banka'nın önceliklendirme analizinde İkinci ve üçüncü kategoride yer alan unsurlar ise farklı paydaş grupları için ayrı derecelerde önem ve öncelik taşıyan konulardır. Bunlar;
2015 Raporlama dönemi itibarıyla, Ziraat Bankası'nın faaliyet çerçevesinde paydaşları bilgilendirmeyi gerektirecek bir değişiklik olmamıştır.
Ziraat Bankası 2015 yılı önceliklendirme çalışmasında belirlenen öncelikli unsurların GRI G4 unsurları ile ilişkilendirilmesi
![]() |
Piyasa ve müşteri odaklılık, bankacılık ürün ve hizmet gamının çeşitliliği, müşteri memnuniyeti, artan marka değeri ve uluslararası bilinirlik, coğrafi yaygınlık ve yüksek müşteri erişimi, çeşitlendirilmiş ve tabana yaygın mevduat yapısı | G4 EC, SO, FS |
![]() |
Tarımsal sektörün desteklenmesi, KOBİ ve girişimcilere sunulan hizmetler | G4 EC, SO, FS |
![]() |
Müşteri verilerinin korunması | G4 SO, PR |
![]() |
Sürdürülebilirlik yönetimi de dahil olmak üzere kurumsal yönetim ve risk yönetimi | G4 SO |
![]() |
BT altyapısının ve Alternatif Dağıtım Kanalları'nın geliştirilmesi | G4 EC, SO |
![]() |
Müşterilerin finansal sağlamlığı | G4 EC, SO |
![]() |
Yenilenebilir enerji | G4 EN |
![]() |
Ziraat Finans Grubu | G4 EC |
![]() |
Hizmetlere erişim | G4 SO |
![]() |
Mevzuat geliştirme sürecine katılım | G4 SO, PR |
![]() |
İş modeli-kısa ve uzun vadede değer üretme | G4 EC |
![]() |
Çalışan katılımı, çalışan refahı, eğitim ve gelişim, çalışan ücretlendirmesi | G4 LA, G4 HR |
Ziraat Bankası, başta ana paydaşları olmak üzere tüm paydaşlarıyla karşılıklı saygı ve şeffaflığa dayalı ilişkileri geliştirmeyi temel öncelik olarak belirlemiştir.
Ziraat Bankası'nın Paydaşları
Bir "değerler zinciri" olarak tanımladığı faaliyetlerine paydaş katılımını teşvik eden Ziraat Bankası'nın ana paydaş grubu içerisinde hissedarlar, çalışanlar, müşteriler ve tedarikçiler yer almaktadır. Banka, ana paydaşlarının talep ve beklentilerini etkin bir şekilde değerlendirmek için karşılıklı etkileşim ve iletişime dayalı paydaş iletişimi yürütmektedir. Ziraat Bankası, ana paydaş grubuna ek olarak düzenleyici kurumlar, uluslararası bankalar, yatırımcılar ve derecelendirme kuruluşları, medya, sektörel birlik ve organizasyonlar ile toplumdan oluşan diğer paydaşları ile de şeffaflık ve karşılıklı saygıya dayalı düzenli paydaş iletişimi gerçekleştirmektedir.
Paydaş grubu | İletişim sıklığı | İletişim kanalları | |
Ana Paydaşlar | Çalışanlar | İş döngüsü kapsamında - günlük |
İstihdam süreci, çalışanlara yönelik eğitim programları, performans değerlendirme toplantıları, iç iletişim mecraları, yönetici görüşme ve bilgilendirme/paylaşım toplantıları. |
Müşteriler | Hizmet döngüsü kapsamında - 7/24 |
Ziraat Bankası şubeleri, dijital kanallar (ATM, internet bankacılığı, mobil bankacılık, çağrı merkezi), müşteri ilişkileri temsilcileri, müşteri ziyaretleri. |
|
Tedarikçiler | İş döngüsü kapsamında - günlük | Ziraat Bankası'nca dışarıdan tedarik edilen tüm mal ve hizmetlerin satın alım süreci. |
|
Hissedar | Genel Kurul ve gerekli diğer durumlarda | Genel Kurul (yıllık). Ziraat Bankası, ayrıca, Finansal Kurumlar ve Yatırımcı İlişkileri Birimi ile Finansal Raporlama ve Bütçe Yönetimi Birimi üzerinden kamuoyunu aydınlatmaya yönelik çalışmalar yürütmektedir. Faaliyet raporları ve diğer sunumlar ile Kamuyu Aydınlatma Platformu'na yapılan açıklamalar bu kapsamdadır. |
|
Diğer Paydaşlar | Düzenleyici kurumlar | İş döngüsü kapsamında - gerekli durumlarda |
Mevzuat gereğince yapılan raporlamalar, yazışmalar ve ilgili toplantılar. |
Uluslararası banka ve yatırımcılar |
İş döngüsü kapsamında - günlük |
İşbirliği içinde çalışılan Dünya Bankası, Avrupa Yatırım Bankası, yurt dışı fonlar, yatırım bankaları, varlık yönetim şirketleri vb. finans kuruluşları ile yapılan toplantı ve görüşmeler. |
|
Sektörel birlik ve organizasyonlar |
İş döngüsü kapsamında - günlük |
Toplantı, sunum ve günlük iletişim çalışmaları. | |
Medya | İş döngüsü kapsamında - gerekli durumlarda |
Kamuoyunun şeffaf ve hızlı bir yaklaşımla aydınlatılmasına yönelik çalışmalar (Basın toplantıları, basın bültenleri, röportajlar, ulaşan soruların yanıtlanması vb.). |
|
Toplum | Sosyal sorumluluk projeleri kapsamında | Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve bağış faaliyetleri. |
Ziraat Bankası, başta ana paydaşlarını oluşturan müşterileri, çalışanları, tedarikçileri ve hissedarı olmak üzere farklı paydaş grupları ile sürdürdüğü olağan ilişki kapsamında derlediği geri bildirimleri ve beklentileri, 2015 yılı sürdürülebilirlik önceliklerini tespit süreci kapsamında kullanmış ve öncelikli unsurlara yansıtmıştır.
Ziraat Bankası, paydaşlarını tanımlamada aşağıdaki ölçütleri göz önünde bulundurmaktadır:
Bağımlılığa göre | Bugün ve gelecekte Ziraat Bankası'na bağımlılığı olan paydaşlar | Müşteriler, çalışanlar vb. |
Etkiye göre | Ziraat Bankası'nın bugün ve gelecekteki performansı üzerinde etkisi olan paydaşlar | Müşteriler, çalışanlar, tedarikçiler vb. |
Katılıma göre | Sürdürülebilirlik ile ilgili herhangi bir konuda Ziraat Bankası ile işbirliğine giden paydaşlar | Kurumsal sosyal sorumluluk projeleri yürütülen kurum ve kuruluşlar, danışman firmalar vb. |
Sorumluluğa göre | Ziraat Bankası'nın bugün veya gelecekte, finansal ve yasal açılardan sorumluluklar taşıdığı/taşıyacağı paydaşlar | Hissedar, düzenleyici kurumlar, uluslararası banka ve yatırımcılar vb. |
Yakınlığa göre | Ziraat Bankası ile en yoğun ve uzun süreli etkileşimde olan paydaşlar | Müşteriler, tedarikçiler vb. |
Temsile göre | Ziraat Bankası'nın düzenleyici mekanizmalar veya piyasa/toplum oluşumları kapsamında etkileşim kurduğu paydaşlar | Sektörel birlik ve organizasyonlar, medya vb. |
Paydaş katılımı kanalıyla ortaya konan öncelikli konular, 2015 yılı Sürdürülebilirlik Raporu'nun farklı bölümlerinde detaylı olarak ele alınmış ve ilişkili açıklamalara yer verilmiştir.
Ziraat Bankası'nın Üyesi Olduğu veya Desteklediği Bazı İnisiyatifler