2015 Faaliyet Raporu
İnsan Kaynakları Uygulamaları

2015 Faaliyetleri

Bankamız uluslararası sermayenin de faaliyet gösterdiği rekabet yoğun bir sektörde, en güçlü ulusal banka konumunu her yıl daha da ileriye taşımaktadır. Bankamız, sektöründeki çok özel ve seçkin konumunu; rakipsiz pazar bilgisi ve deneyimi ile müşterilerine doğru zamanda, doğru kanaldan, doğru değer önerileri sunan üst düzey insan kaynağına borçlu olduğunun bilinciyle, benimsediği çağdaş insan kaynakları yönetim sistemini 2015 yılında da uygulamaya devam etmiştir.

Bankacılığın ve uluslararası rekabetin gereklerini yerine getirerek, modern ve güvenilir bankacılık hizmeti sunmayı amaçlayan Bankamız, 2015 yılsonu itibarıyla toplam 25.697 çalışanı ile hizmet vermektedir. 2015 yılında 3.486 kişi istihdam edilmiş ve çalışanlarımızın yaş ortalaması 34,5 olarak gerçekleşmiştir. 2015 yılsonu itibarıyla çalışanlarımızın %86’sı ön lisans, lisans, lisansüstü ve doktora eğitimine sahip olup, hizmet yılı ortalaması ise 10,5’tir.

Bankamız; kendilerine bankacılık kariyerinde ilerleme hedefleyen gençlere, geçmiş yıllarda olduğu gibi 2015 yılında da kapılarını açmıştır.

Bu kapsamda, Bankamızın 2015 yılı personel ihtiyacını karşılamak amacıyla, 11 Ekim 2014 tarihinde Anadolu Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen yazılı sınav sonucu düzenlenen mülakatlar 2015 yılında tamamlanmış, 973 Banko Görevlisi ve 1.035 Servis Görevlisi unvanlı personel göreve başlamıştır.

Yine 2015 yılında yapılan yazılı sınav ve mülakat ile 32 Müfettiş Yardımcısı, 93 Uzman Yardımcısı ve 19 Avukat unvanlı personel olmak üzere, toplam 144 personel Bankamızda göreve başlamıştır. Ayrıca Bankamız ihtiyaçları ve yasal uygulamalar çerçevesinde değişik unvan ve görev pozisyonlarında 85 çalışan da Ziraat Bankası ailesine katılmıştır.

Diğer taraftan; son yıllarda gerçekleştirilen yeni şube açılışları, ikale, isteğe bağlı emeklilik gibi nedenlerle Kadrolu Güvenlik Görevlisi unvanında çalışan personel sayısında belirgin bir azalma yaşanmıştır. 2014 yılında Bankamız personel ihtiyacı kapsamında söz konusu personelin önemli bir kısmının Bankacılık Unvan Grubuna geçmesi sonucunda oluşan Kadrolu Güvenlik Görevlisi ihtiyacını gidermek için firma üzerinden Bankamız için 5 yıl ve üzerinde hizmet vermiş, Özel Güvenlik Görevlisi unvanlı 1.249 personel 31.12.2015 itibarıyla kadroya geçirilmiştir.

Bankamız benimsediği şeffaf kariyer yönetimi anlayışı doğrultusunda, yönetim kadrolarını kendi bünyesinde yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda 2015 yılında yürütülen yükselme uygulamaları çerçevesinde yazılı sınav ve/veya mülakat sınavında başarı gösteren 3.196 çalışan bir üst unvana yükselmeye hak kazanmıştır. Sınavlarda başarı oranı %63 olarak gerçekleşmiştir.

25.000’i aşkın çalışanıyla büyük bir aile olan Bankamızda çalışanların iş memnuniyeti ön planda tutulmakta ve çalışanlarımıza bankacılığın farklı alanlarında kendilerini geliştirebilecekleri kariyer fırsatları sunulmaktadır. Bu kapsamda Bankamızın İç Kontrolör unvanlı personel ihtiyacını karşılamak amacıyla, Bankacılık unvan grubundan İç Kontrolörlüğe geçiş mülakatı 15-16 Nisan 2015 tarihlerinde gerçekleştirilmiş, 11 personelimiz İç Kontrolör unvanına atanmıştır.

Yetkili görev pozisyonunda çalışan Yönetmen unvanlı personelin Şube Yöneticiliğine/Yöneticiliğe hazırlanması amacıyla Yönetici Aday Programı düzenlenmiş olup, programı başarı ile tamamlayan personelden kısa süre içerisinde yaklaşık 350 personelimiz şubelere/birimlere Yönetici pozisyonlarında atanmıştır.

Bankamız personelinin motivasyonunu yükseltmek, operasyonel yükü minimize etmek, sürecin hızlı, etkin ve sağlıklı bir şekilde yönetimini sağlamak amacıyla yılda iki defa yapılan Finart Nakil Talep uygulaması Aralık-Ocak ve Haziran-Temmuz aylarında personelin kullanımına açılmıştır. Aralık-Ocak döneminde geçerli olan 1.223 talebin 742’si, Haziran-Temmuz döneminde ise geçerli olan 1.096 talebin 708’i gerçekleştirilerek olumlu sonuçlandırılmıştır.

2015 yılı içerisinde ücret ve ödemeler konusunda sistemsel uygulamalara geçilmiştir. Bu kapsamda;

  • 31.12.2014 tarihinde imzalanan Toplu İş Sözleşmesine uygun olarak 2015 yılı ücret ayarlamaları yapılmıştır.
  • İlgili ay içerisinde, ücretsiz izin dönüşleri, açıktan alımlar gibi elden ödemeler ile performans primi ödemelerinin de sistem üzerinden hesaplanarak, ilgililerin bordrolarına yansıtılması sağlanmıştır.
  • İşten ayrılan veya ücretsiz izine ayrılan personelin hak etmediği maaş ve ikramiye tutarlarının tahsilinin Finart üzerinden gerçekleştirilmesi sağlanmıştır.
  • Personel ile ilgili ödeme ve tahsilatların sistemsel olarak yapılması çalışmaları kapsamında; ara ödemeler Banka içi sistem üzerinden, hak edilmeyen tutar tahsilatları ise Finart üzerinden yapılmaya başlanmıştır.
  • Ortaklıklar ve BT Yönetimi Grup Başkanlığı ve Yurt Dışı Şube Bankacılığı Bölüm Başkanlığı ile ortak yürütülen çalışma ile Bankamız yurt dışı teşkilatının da kariyer ve ücret sistemi oluşturulmuştur.

Ayrıca Ziraat Finans Grubu bünyesinde yer alan yurt içi iştiraklerimizin bir bölümüne (Ziraat Sigorta, Ziraat Emeklilik, Ziraat Teknoloji) insan kaynakları mevzuatlarının hazırlanması, ücret sistemlerinin oluşturulması konularında ve Ziraat Teknoloji’nin 2015 işe alım yazılı sınavlarının gerçekleştirilmesi için hizmet satın alınması hususunda destek verilmiştir.
10.10.2014 yılında resmi olarak kurulan ve Bankamız iştiraki olan Ziraat Katılım Bankası A.Ş.’ye kuruluş aşamasından bu zamana insan kaynaklarına ilişkin danışmanlık ve destek hizmeti verilmiştir. Personel ihtiyacının giderilmesine ilişkin olarak 27.02.2016 tarihinde gerçekleştirilecek ilk işe alım sınav organizasyonu için gerekli destek sağlanmıştır.

Ziraat Bankası Bireysel Performans Prim Sistemi

2013 yılında, Banka’nın pazarlama ve satış odaklı yeni organizasyon yapısı ve stratejisi ile uyumlu olarak oluşturulan bireysel performans prim sistemi; başarıyla artan kazanç prensibi doğrultusunda, artan performans ve verimliliği ödüllendiren bir yapı ile üstün performans gösteren çalışanların daha yüksek kazanç elde etmesini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Bireysel performans değerlendirmelerine göre yapılan dönemsel performans prim ödemeleri ile; müşteri odaklı iş modelimizin güçlendirilmesi, pazarlama ve etkinlik odaklı çalışma anlayışının yerleştirilmesi, çalışanlarımızın motive edilerek kurumsal bağlılıklarının artırılması, kurum hedefleri ile uyumlu bireysel başarıların maddi olarak ödüllendirilmesi amaçlanmıştır.

2014 yılından itibaren Bankamızın kârlılığı ve faaliyet sonuçları dikkate alınarak, dönemsel prim bütçesi toplam aylık ücret ödemelerinin %8’ini geçmeyecek şekilde belirlenmiş ve bu uygulama 2015 yılında da aynı şekilde devam etmiştir. Söz konusu bütçe, objektif olarak belirlenmiş, somut ve sayısal olarak ölçülebilir kriterler doğrultusunda, üçer aylık dönemlerde Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında çalışanlara bireysel performans primi olarak ödenmektedir. Banka strateji ve hedefleri doğrultusunda pazarlama ağırlıklı olarak kurgulanan sistemde primler, daha fazla katkı sağlayan çalışanların daha yüksek prim elde etmesine imkan sağlayacak şekilde;

  • Şube segmenti ve ölçek grubu,
  • Üçer aylık dönemler sonundaki sayısal performans ölçüm sonuçları doğrultusunda belirlenen bireysel performans karnelerine göre oluşturulan sıralamalar,
  • Performans prim katsayıları

esas alınarak çalışanlara dağıtılmaktadır.

Prim hesaplamalarında, şube segment ve ölçeğine, bireysel performans sırasına ve görev pozisyonuna göre, iş birimlerinin ortak çalışması ile belirlenmiş farklı katsayılar kullanılmaktadır. Pazarlama grubu çalışanlarına, her dilimde sayısal performans puanları ile doğru orantılı olarak farklılaşan tutarda prim hesaplanmaktadır. Ayrıca 2014 yılı 4. çeyreğinden itibaren banko sorumlusu personele, görev aldığı bankonun performansı üzerinden prim hesaplanmaya başlanmıştır. 2015 yılında da uygulamaya aynı şekilde devam edilmiştir.

Sektördeki diğer bankalarda olduğu gibi Bankamızda da performans prim sistemi, yüksek performansın ödüllendirilmesi ve esas olarak satış kadrolarının verimliliğini artırmak amacı ile tasarlanmıştır. Bununla birlikte, şubelerdeki operasyon kadroları ve Genel Müdürlük çalışanlarına da belirlenen kriterler doğrultusunda bireysel performans primi ödenmektedir.

Hali hazırda sayısal performans ölçümü yapılan Genel Müdürlük birimlerinin yanı sıra, önümüzdeki dönemde, Genel Müdürlük satış birimleri için oluşturulan sayısal performans sistemi sonuçları doğrultusunda bu birimlerde de bireysel performans primi farklılaştırmasına geçilmesi planlanmaktadır.

2016 Projeksiyonu

2016 yılında da Bankamız, görev pozisyonuna uygun kariyer olanakları ve çağdaş çalışma koşulları sunmaya devam edecektir.

11 Ekim 2014 tarihinde yazılı sınavı gerçekleştirilen Servis Görevlisi ve Banko Görevlisi unvanlı toplam 2.000 adayın mülakatları sonucunda yedek olarak belirlenen 722 adayın alım süreci 2016 yılı içerisinde tamamlanacaktır.

Unvanda yükselme sınavı İnsan Kaynakları Uygulama Esas ve Usulleri çerçevesinde yılın ikinci yarısında düzenlenecektir.

Yetkinlik Değerlendirme Sistemi sonuçlarının Kariyer Yönetimi Sistemi ile entegre edilmesi sağlanacaktır.

Yönetici Aday Programı kapsamında, 2016 yılında düzenlenecek programlar sonucu başarılı olan Yetkili görev pozisyonundaki personel, Şube Yöneticiliğine/Yöneticiliğe ihtiyaçlar dahilinde atanmaya devam edilecektir.

Bankamız çalışanlarına yeni kariyer fırsatları sunmaya devam edecek olup, bu kapsamda İç Kontrolörlüğe geçiş sınavı gerçekleştirilecektir.

“Personel Görev Pozisyon ve Yer Değişikliği” ile ilgili talep ve görüşlerin Finart uygulaması üzerinden alınmasına yönelik çalışmalar kapsamında Aralık-Ocak ve Haziran-Temmuz dönemleri itibarıyla personelin nakil talepleri değerlendirmeye alınmaya devam edilecektir.

Ziraat Finans Grubu üyeleri arasındaki sinerjinin ve yurt dışı birimlerin operasyonel etkinliğinin artırılması hedefiyle yapılan dönüşüm çalışmaları çerçevesinde, tüm yurt dışı birimlerimizin personel-görev pozisyonu eşleştirmesi, ücret sistemi ve diğer özlüklerin revizyonu çalışmaları 2015 yılı içerisinde büyük ölçüde tamamlanmıştır. İK mevzuatının güncellenmesine ilişkin çalışmalar 2016 yılı içerisinde devam ettirilecektir.