English

SUNUŞ
YÖNETİM VE KURUMSAL YÖNETİM UYGULAMALARI
FİNANSAL BİLGİLER VE RİSK YÖNETİMİ

Yönetim Kurulu Özet Raporu

150. yılını kutlayan Ziraat Bankası, yeniden yapılanmanın getirdiği dinamizm ile hedeflerini gerçekleştirme yolunda adım adım ilerlemektedir. “Hep Birlikte Daha İyiye” sloganı ile başladığı dönüşüm projesinde Ziraat Bankası, “Müşteri Odaklı Bankacılık” anlayışı ile şekillendirdiği Banka Müşterisi Hizmet Modeline geçiş için yoğun çalışmalar gerçekleştirmiştir. Bu bağlamda müşterilere doğru hizmetin, doğru kanaldan etkin bir biçimde verilebilmesini teminen müşteri ve şube segmentasyonu tamamlanarak portföy yönetimi uygulamasına geçilmiştir. Genel Müdürlük, Bölge ve Şube Organizasyonu kuvvetler ayrılığı ve müşteri odaklılık prensipleriyle yeniden düzenlenmiştir.

Bire-bir Müşteri İlişkileri Yönetimi doğrultusunda Şube ve Müşteri Segmentasyonu çalışmaları tamamlanmıştır. Müşteri odaklılık çerçevesinde müşterilerin farklı finansal ihtiyaçlarını karşılayabilmek için şubeler Kurumsal Şube, Ticari Şube, Girişimci Şube ve Şube olarak çeşitlendirilmiştir. Portföy Yönetimi prensiplerine uygun olarak müşteri temsilciliği yapısına geçilmiş ve müşteri ihtiyaçlarının yakından takip edilebilmesini sağlayacak alt yapısal BT projeleri tamamlanmıştır. Böylece Banka müşteriyi odağına alan ve müşterilerinin tüm finansal ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlayan bir yapıya geçerek Türkiye’nin müşteri odaklı en yaygın bankası haline gelmiştir.

Proje kapsamında şubelerimizde operasyonel yoğunluğu azaltmak ve hizmetlerimizi yalınlaştırmak amacıyla Operasyon Merkezi faaliyete geçmiş ve şubelerde yapılan operasyonel işlemler aşamalı olarak merkeze alınmıştır. Hep Birlikte Daha İyiye projesinin en önemli bileşeni olan objektif ve şeffaf İK politikalarının kurulmasına yönelik olarak oluşturulan Bireysel Performans Sistemi uygulamaya alınmıştır.

Yeniden yapılanmanın ikinci etabı olan “Hep Birlikte Hedefe Doğru” sloganı ile kurumsal gelişim projeleri hem Ziraat Bankası’nda hem de yurt dışı ortaklıkları ve şubelerinde bütün hızıyla ve aynı heyecan ile devam ettirilmiştir. “Hep Birlikte Hedefe Doğru” projesinde temel hedef “Banka Müşterisi”nden “Ziraat Müşterisi”ne geçiş sağlamaktır. Nihai hedef ise bütün ortaklıklarımız ve yurtdışı şubelerimizin küresel bankacılık anlayışıyla “Ziraat” markası altında etkin bir şekilde çalışmasını sağlamak, müşterilerimize tüm ülkelerde aynı kalitede hizmet seviyesi sunarak, uluslararası ölçekte bankacılık yapan marka ve piyasa değeri yüksek küresel bir banka olmaktır.

Hedefimiz doğrultusunda yurtdışı ortaklıklarımız ve şubelerimiz için BT altyapı yatırımları yapılmakta, temel bankacılık sistemleri hızla yenilenmektedir 2013 yılında “Bu çalışmalar neticesinde Banka, sektördeki rekabete ve piyasalardaki dalgalanmalara daha hazırlıklı hale gelerek küresel ölçekte yaşanan dalgalanmaların yoğun olarak yaşandığı 2013 yılını “başarılı bir yıl olarak tamamlamıştır.

Ziraat Bankası 2013 yılında toplam aktiflerini 2012 yılına göre %27 artırarak 207,5 milyar TL seviyesine yükseltmiştir. Banka Kredi değerlendirme, tahsis ve yönetimini, risk iştahını kurumsallaştıracak şekilde yeniden tesis ederek toplam krediler bazında %55 gibi rekor bir artış oranı yakalamış ve toplam kredi bakiyesini 111 milyar TL’ye çıkarmıştır, böylece toplam aktifler içindeki kredi oranı %54 olarak gerçekleşmiştir.

Ülkenin en önemli varlıkları arasında bulunan Banka, reel sektöre desteğini artırarak sürdürmüştür. Banka, bunu stratejik olarak girişimci müşteri segmentinde ve ağırlıklı olarak orta büyüklükteki işletmelerde konumlanmak suretiyle gerçekleştirmiştir. Bununla birlikte cari açığın dengeye gelmesine katkıda bulunan sektörlerdeki yatırım ve proje finansmanlarında yer alarak ülke ekonomisine katma değer sağlanması yönünde faaliyetlerine devam edecektir.

Tarım sektörünün finansmanında müşterinin yanı başında olan Ziraat Bankası’nın öncelikli hedefleri arasında tarımsal kesimin gelişmesi, büyümesi ve dünya ölçeğinde bir rekabet gücüne kavuşması yer almaktadır. Yürütülen değişim süreci ile tarımsal üretim, tarımsal sanayi ve endüstriyel üretim finansmanının her safhasında yer alan Banka, oluşan katma değeri dikkate alarak değer zinciri platformundaki tüm aktörlerle çalışmayı ana hedefi olarak belirlemiştir. Ziraat Bankası tarımsal sanayide üretimin topraktan rafa kadar olan bütün aşamalarında, yani ürünlerin üretiminden, yurt içinde ve dışında satış ve pazarlamasına kadar, kısaca ilk üründen nihai tüketiciye kadar ekonominin tüm süreçlerinde müşterisinin yanındadır. Tarımın gelecekte enerji kadar önemli bir iş kolu olacağı öngörüsüyle verimliliğini ve rekabet gücünü artırmak amacıyla Ziraat Bankası tarım sektörünün en büyük destekçisi olmaya devam edecektir.

Mevduat kaynaklarını sağlam temeller üzerine inşa eden Ziraat Bankası, taban mevduata ağırlık vererek aktifini düşük maliyet ile fonlamaya 2013 yılında da devam etmiştir. Banka’nın kaynak yapısında en büyük ağırlığa sahip olan mevduat 141,7 milyar TL’ye ulaşmıştır. Vadesiz mevduatın toplam mevduat içindeki payı ise %20 seviyesine yükselmiştir. Kaynak yapısında çeşitliliğin sağlanması ve ortalama fonlama vadesinin uzatılmasının desteklenmesi çerçevesinde; 2013 yılında 700 milyon ABD doları karşılığı sendikasyon kredisi alınmış, yurt içi banka bonosu/tahvili ihraçlarına önem verilmiştir.

Ziraat Bankası 2013 yılında İnternet Şubesini tamamen yenilemiştir. Yeni Nesil İnternet Şubesi ihtiyaçlara göre kategorize edilmiş kolay erişim sağlanabilir menü yapısıyla ve kullanıcı dostu görünümüyle Interactive Media Awards tarafından Finansal Hizmetler kategorisinde, Best in Class (Sınıfının En İyisi) Ödülü’ne layık görülmüştür. Ziraat Bankası yeni nesil internet şubesine verilen ödül aynı zamanda IMA tarafından Türkiye’den banka internet şubesine verilen ilk ödül olma özelliğini de taşımaktadır.

20 milyonu aşkın banka kartı ile sektörde kart sayısında lider olan Ziraat Bankası, banka kartının alışverişte kullanımını artırma hedefi kapsamında kendi markası Bankkart ile gerçekleştirilen tüm harcamalar üzerinden nakit para kazandıran “Kazandıran Bankkart” projesini hayata geçirmiştir. Kazandıran Bankkart, hem harcama yaparken, hem de para biriktirirken kazandırma özelliklerini üzerinde toplayan Bankacılık sektörünün bir ilk banka kartı olmuştur.

Banka 150. yılında 150 yeni şube açmıştır. Müşteri ihtiyaçlarına daha hızlı ve etkin hizmet sunmak amacıyla ATM adedi, 2013 yılında bin 120, son çeyrekte de 243 adet artarak toplam 5 bin 353 adete ulaşmıştır.

2013 yılsonunda 18,3 milyar TL olan özkaynakların toplam pasifler içindeki payı %8,9 olup, sermaye yeterlilik oranımız %13,2 olarak gerçekleşmiştir. Özkaynağın önemli bir bileşeni olan net kâr 2013 yılında 3,3 milyar TL seviyesinde gerçekleşerek sektörün en kârlı bankası unvanını Ziraat Bankası’na getirmiştir.

Ziraat Bankası net faiz marjı ve sermaye verimliliği başta olmak üzere birçok kârlılık ve verimlilik göstergelerinde olumlu bir performans göstermiş olup, hedeflerini proje disiplini içinde gerçekleştirirken dinamizm kazanan yeni yapısı ve herkes için evrensel bankacılık vizyonu ile müşterilerine ve ülkemize değer üreten katkısını artırmak yolunda çalışmalarını sürdürmektedir.

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI A.Ş.

Hüseyin AYDIN
Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür

Muharrem KARSLI
Yönetim Kurulu Başkanı

Copyright ©2014 Ziraat Bankası
Powered by Tayburn