English

SUNUŞ
YÖNETİM VE KURUMSAL YÖNETİM UYGULAMALARI
FİNANSAL BİLGİLER VE RİSK YÖNETİMİ

İnsan Kaynakları Uygulamaları

2013 Faaliyetleri
Bankamız uluslararası sermayenin de faaliyet gösterdiği rekabet yoğun bir sektörde, en güçlü ulusal banka konumunu her yıl daha da ileriye taşımaktadır. Bankamız, sektöründeki çok özel ve seçkin konumunu; rakipsiz pazar bilgisi ve deneyimi ile müşterilerine doğru zamanda, doğru kanaldan, doğru değer önerileri sunan üst düzey insan kaynağına borçlu olduğunun bilinciyle, benimsediği çağdaş insan kaynakları yönetim sistemini 2013 yılında da uygulamaya devam etmiştir.

Bankacılığın ve uluslararası rekabetin gereklerini yerine getirerek, modern ve güvenilir bankacılık hizmeti sunmayı amaçlayan Bankamız, 2013 yılsonu itibarıyla toplam 24.725 çalışanı ile hizmet vermektedir. Çalışanlarımızın %85’i lisans ve lisansüstü öğrenim mezunu olup, yaş ortalaması 35, hizmet yılı ortalaması ise 11’dir.

Bankamız; kendilerine bankacılık kariyerinde ilerleme hedefleyen gençlere, geçmiş yıllarda olduğu gibi 2013 yılında da kapılarını açmıştır. İşe alım sınav ve duyurularıyla adaylara il tercihi yaptırılarak yerel istihdam ilkesi benimsenmiştir. Ayrıca 150. yılında ilk kez başlattığı uygulama ile Lise ve Ön Lisans mezunlarına da istihdam imkanı sağlamıştır.

Bu kapsamda 2013 yılında;

41 Müfettiş Yardımcısı, 37 İç Kontrolör Yardımcısı, 242 Uzman Yardımcısı, 826 Servis Görevlisi, 3.135 Banko Asistanı unvanlı personel olmak üzere, toplam 4.276 personel Bankamızda göreve başlamıştır.

Ayrıca yeni kurulan birimlerin ihtiyaçları ile orta kademede oluşan yetişmiş ve deneyimli personel ihtiyacını ikmal etmek üzere, çeşitli pozisyonlarda 277 çalışan Ziraat Bankası ailesine katılmıştır.

Bankamız benimsediği şeffaf kariyer yönetimi anlayışı doğrultusunda, yönetim kadrolarını kendi bünyesinde yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda 2013 yılında yürütülen yükselme uygulamaları çerçevesinde yazılı sınav ve/veya mülakat sınavında başarı gösteren 6.375 çalışan bir üst unvana yükselmeye hak kazanmıştır.

“Müşteri odaklılık, hızlı hizmet sunumu ve etkin iletişim” prensipleri üzerine kurgulanan Banka Müşterisi Hizmet Modeli uygulaması kapsamında insan kaynakları uygulamalarında da önemli yenilikler yapılmıştır.

Ziraat Bankası’nın insanı merkezde kabul eden İK politikası gereği, çalışanların yetkinliklerine uygun pozisyonlarda görev alarak iş tatmini sağlaması büyük önem taşımaktadır. Bu amaçla 2012 yılı içinde unvan bazlı dikey organizasyonel yapılanmadan görev pozisyonu bazlı yatay organizasyonel yapıya geçilmişti. Bu kapsamda, kariyer yönetiminde de “görev pozisyonu” uygulamasına başlanılmıştır. Çalışanların mesleki seviyesini gösteren unvan tanımlamasının yanı sıra, yürütülen göreve, hitap edilen müşteri segmentine ve pazarlama-operasyon ayrımına uygun olarak her bir çalışan için “görev pozisyonu” belirlenmiştir.

2013 yılsonu itibarıyla 1.634 Şubede yeni iş modeline geçilmiş, bu kapsamda 24.725 çalışanın yetenek ve yetkinliklerine göre yeni görev pozisyonlarına atanmaları gerçekleştirilmiştir. Böylece Banka Müşterisi Hizmet Modeline geçiş çalışmaları kapsamında, tüm çalışanların yeni görev pozisyonlarına geçişi tamamlanmıştır.

2013 yılında eğitim faaliyetleri kapsamında; Bankamıza yeni alınan personelin Bankamızı tanıması, kurum kültürüne adapte olması ve gerekli temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amacıyla “İşe İlk Adım”; asistan ve yetkili görev pozisyonundaki personelimize görevinin gerektirdiği bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amacıyla “Sertifikasyon Eğitimleri”; yöneticilerimizin değişimi destekleme, dönüşüm dönemlerinde çalışanları anlama, banka stratejilerinin parçası olabilme, motivasyon araçlarını doğru kullanabilme, çatışmaları çözebilme gibi yetkinliklerinin geliştirmesini desteklemek amacıyla “Değişimde Yönetim Eğitim Programları”; Bankanın hedef ve stratejileri doğrultusunda çalışanlarımıza Bankamız yeni ürün/hizmet/mevzuat bilgilerini aktarmak amacıyla “Mesleki Eğitimler”; ayrıca “Yasal Zorunluluk” kapsamında eğitimler düzenlenmiştir.

2013 yılı içerisinde toplam 21.278 personelimize eğitim verilmiş olup, personel başına ortalama 52 saat eğitim gerçekleştirilmiştir.

Ayrıca e-Eğitim kapsamında; İşgücü kaybı olmadan düşük maliyetle kısa sürede daha fazla personele eğitim verme imkanı tanıyan, personelin çalıştığı yerden ve hatta evinden erişim sağlayabildiği, kişilerin kendi öğrenme hızına göre eğitim alabildiği ve sınıf içi eğitimleri de destekleyen e-eğitimlere 2013 yılında 216.030 kişilik katılım sağlanmıştır.

2013 yıl başında unvan ve görev pozisyon yapılanması doğrultusunda geçilen yeni ücret sistemi, 2013 yılı içerisinde tespit edilen ihtiyaçlar çerçevesinde revize edilmiş ve bazı yenilikler getirilmiştir. Çalışanlarımıza; bir üst unvana yükselmeleri için bulundukları unvanda çalışmaları gereken asgari süreler dikkate alınarak, unvan ve görev pozisyonu ücretine ek olarak unvanda bekleme ücreti ödenmesi uygulamasına 2014 yıl başı itibarıyla geçilmiştir.

Ziraat Bankası Bireysel Performans Prim Sistemi
2013 yılında, Banka’nın pazarlama ve satış odaklı yeni organizasyon yapısı ve stratejisi ile uyumlu, satış kadrolarının etkinliğini artırmayı ve bireysel performansı esas alan yeni bir prim sistemi oluşturulmuştur. Bu doğrultuda yeni oluşturulan bireysel performans prim sistemi; başarıyla artan kazanç prensibi doğrultusunda, artan performans ve verimliliği ödüllendiren bir yapı ile üstün performans gösteren çalışanların daha yüksek kazanç elde etmesini sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Bireysel performans değerlendirmelerine göre yapılan dönemsel performans prim ödemeleri ile; müşteri odaklı iş modelimizin güçlendirilmesi, pazarlama ve etkinlik odaklı çalışma anlayışının yerleştirilmesi, çalışanlarımızın motive edilerek kurumsal bağlılıklarının artırılması, kurum hedefleri ile uyumlu bireysel başarıların maddi olarak ödüllendirilmesi amaçlanmaktadır.

Uygulama kapsamında; Bankamızın kârlılığı ve faaliyet sonuçları dikkate alınarak, toplam aylık ücret ödemelerinin %7’sini geçmeyecek şekilde belirlenen dönemsel prim bütçesi; objektif olarak belirlenmiş, somut ve sayısal olarak ölçülebilir kriterler doğrultusunda, üçer aylık dönemlerde Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında çalışanlara bireysel performans primi olarak ödenmektedir. Banka strateji ve hedefleri doğrultusunda pazarlama ağırlıklı olarak kurgulanan sistemde primler, daha fazla katkı sağlayan çalışanların daha yüksek kazanç elde etmesine imkan sağlayacak şekilde;

  • Şube segmenti ve ölçek grubu,
  • Üçer aylık dönemler sonundaki sayısal performans ölçüm sonuçları doğrultusunda belirlenen bireysel performans karnelerine göre oluşturulan sıralamalar,
  • Performans prim katsayıları

esas alınarak çalışanlara dağıtılır.

Prim hesaplamalarında, şube segment ve ölçeğine, bireysel performans sırasına ve görev pozisyonuna göre, iş birimlerinin ortak çalışması ile belirlenmiş farklı katsayılar kullanılmaktadır.

Sektördeki diğer bankalarda olduğu gibi Bankamızda da performans prim sistemi, yüksek performansın ödüllendirilmesi ve esas olarak satış kadrolarının verimliliğini artırmak amacı ile tasarlanmıştır. Bununla birlikte, şubelerdeki operasyon kadroları ve Genel Müdürlük çalışanları da belirlenen kriterler doğrultusunda bireysel performans priminden faydalanmaktadırlar.

2014 Projeksiyonu
2014 yılında da Bankamız, çalışanlarına sürekli eğitim, görev pozisyonuna uygun kariyer olanakları ve çağdaş çalışma koşulları sunmaya devam edecektir.

Unvanda yükselmenin yanı sıra, görev pozisyonunda yükselme uygulamaları ile Bankamız kariyer imkanının zenginleştirilmesine devam edilecektir. Bu çerçevede çalışanlarımızın görev pozisyonlarının gerektirdiği yetkinliklere göre değerlendirilebilmelerini sağlayacak Yetkinlik Değerlendirme Sisteminin uygulamaya alınması planlanmaktadır.

Ayrıca, Bankamız ile Yurt İçi/Yurt Dışı Bağlı Ortaklık ve İştirakleri arasında sinerji oluşturulması ve yurtdışı birimlerin operasyonel etkinliğinin artırılması hedefiyle yapılan dönüşüm çalışmaları çerçevesinde, belirlenen proje takvimi kapsamında tüm yurtdışı birimlerimizin İK mevzuatlarının güncellenmesi, personel-görev pozisyonu eşleştirmesi, ücret sistemi ve diğer özlük haklarının revizyon çalışmalarının 2014 yılı içerisinde tamamlanması planlanmaktadır.

 

Copyright ©2014 Ziraat Bankası
Powered by Tayburn