2012 Faaliyet Raporu
Ana Sayfa Sunuş Yönetim ve Kurumsal Yönetim Uygulamaları Finansal Bilgiler ve Risk Yönetimi English

2012 Yılının Değerlendirmesi: Stratejiler, Gelişmeler ve Geleceğe Dair Hedefler

“Banka ve Ziraat Müşterisi” yapılanmasına yönelik kapsamlı çalışmalar, 2012 yılı boyunca kesintisiz sürdürülmüştür.

Ziraat Bankası’nın, müşterilerinin finansal ihtiyaçlarının doğru kanaldan, doğru zamanda ve doğru değer önerisi ile karşılanabilmesi için kurgulanan “Banka ve Ziraat Müşterisi” yapılanmasına yönelik kapsamlı çalışmaları, 2012 yılı boyunca kesintisiz sürdürülmüştür.

Banka bu değişim ve dönüşüm projesi ile operasyon, müşteri ilişkileri ve kredi süreç ve politikalarında etkinliğin ve verimliliğin artırılmasını hedeflemektedir.

Ana finansal yönetim stratejisini;

olarak belirleyen Ziraat Bankası bir faaliyet dönemini daha başarıyla tamamlamıştır.



2012 yılında kârlılık ve verimlilik oranlarında belirgin bir yükseliş trendi yakalanmıştır.

Özkaynak ile uyumlu bir bilanço büyüklüğü
Dengeli bir bilanço yapısına ulaşmak üzere faaliyetlerini şekillendiren Ziraat Bankası’nın 2012 yıl sonu itibarıyla toplam aktifleri 162.868 milyon TL olarak kaydedilmiştir. Özkaynağın önemli bir bileşeni olan kârlılığın sürdürülebilir olmasını amaçlayan Banka’nın yıl sonu net kârı 2.650 milyon TL olmuş, geçen yıla göre %26’lık bir artış yaşanmıştır.

Kârda görülen artışa paralel olarak, Banka’nın önemli gündem maddelerinden olan kârlılık ve verimlilik oranlarında da belirgin bir yükseliş trendi yakalanmıştır. 2011 yılında %16,1 olan özkaynak kârlılığı 2012’de %17,6’ya yükselmiştir. Aynı şekilde aktif kârlılığında da artış gerçekleşmiş, 2011’de %1,3 olan aktif kârlılığı, 2012’de %1,7 olmuştur.

Ziraat Bankası’nın 2012 sonu itibarıyla 71 milyar TL olarak kaydedilen toplam kredilerinin Banka bilançosundaki payı %44 olmuştur.

2012 itibarıyla Banka’nın toplam mevduatı 119 milyar TL olarak gerçekleşmiş, mevduatın pasifteki payı %73 olmuştur. Mevduatın en büyük bölümünü %48 ile tasarruf mevduatı oluşturmaktadır.

Genişlemeye devam eden yurt içi hizmet ağı
Türkiye’nin en yaygın bankası olan Ziraat Bankası, 2012 yılında da hizmet ağını genişletme çalışmalarını tüm hızıyla sürdürmüştür. Banka, yeni oluşturulan 5 kurumsal, 27 ticari ve 77 girişimci şubeyle birlikte yurt içinde 1.425 şubeye ulaşmış, Türkiye’nin 404 noktasında halkımızın bankacılık ihtiyaçlarını tek başına karşılamaya devam etmiştir.

Yıl sonu itibarıyla Ziraat Bankası’nın hizmet ağı;

olmak üzere toplam 1.490 yurt içi hizmet noktasından oluşmaktadır.

Ziraat Bankası, gelecekte de yurt içi şubeleşme çalışmaları çerçevesinde, başta İstanbul ve hiçbir bankanın bulunmadığı ilçeler olmak üzere yeni şubeler açmaya devam edecek, ülke istihdamına katkı sağlamayı sürdürecektir.

Değişim ve dönüşüm projesi kapsamında yeni iş modeli yapılanması
Ziraat Bankası yürüttüğü değişim ve dönüşüm projesi kapsamında, müşterilerinin ihtiyaçlarına daha etkin cevap verebilecek yeni bir iş modeli oluşturmaktadır. Bu yeni iş modelinde Banka’nın iş yapış biçimi yeniden tanımlanmış, müşteri segmentasyonu gerçekleştirilmiş, bölge ve şubeler bu segmentasyon ile uyumlu olarak yeniden tasarlanmış, yurt içi ve yurt dışı iştirakler ile matris bir organizasyon yapılanmasına gidilmiştir.

Banka’nın yeni organizasyon yapısında müşteriler, finansal ihtiyaçlarına göre

olarak tanımlanırken, müşteriye özel hizmet sunumunun sağlanması için şubeler, hizmet sunulan müşteri tipine göre Girişimci Şube, Kurumsal Şube, Ticari Şube ve Şube olarak çeşitlendirilmiştir.

2012 yılında girişimci segmentte Banka’ya 40.000’in üzerinde yeni müşteri kazandırılmıştır.

Girişimci Bankacılık

Ziraat Bankası, değişim ve dönüşüm sürecinde olduğu 2012 yılında “Müşteri Odaklı Bankacılık” anlayışı ile şekillendirdiği Banka Müşterisi Hizmet Modeline geçiş için yoğun çalışmalar gerçekleştirmiştir.

Bu bağlamda müşterilere doğru hizmetin, doğru kanaldan etkin bir biçimde verilebilmesini teminen müşteri ve şube segmentasyonu tamamlanarak portföy yönetimi uygulamasına geçilmiştir.

2012 yılı içerisinde açılmış olan 77 adet Girişimci şubesinde 241 Müşteri İlişkileri Yetkilisi (MİY) ve 212 Müşteri İlişkileri Asistanı (MİA); Banka Müşterisi Hizmet Modeli ile faaliyet gösteren 748 şubede ise 1.138 MİY ve 800 MİA olmak üzere toplamda 1.379 Girişimci MİY ve 1.012 Girişimci MİA ile müşterilere etkin hizmet sunulmaktadır.

Banka Müşterisi Hizmet Modeline geçiş yapılan 2012 yılında girişimci bankacılık kapsamında yürütülen çalışmalar aşağıda özetlenmiştir:

Ziraat Bankası, ülkemizdeki ticari ve sınai faaliyetin önemli bir kısmını oluşturan KOBİ’lere uzun vadeli finansman sağlamak, işletme sermayelerine katkıda bulunmak ve büyümelerine destek olmak amacıyla çok sayıda ulusal ve uluslararası kuruluşla sinerjik işbirlikleri geliştirmiştir.

Küçük ve orta ölçekli işletmelere yönelik Dünya Bankası kredileri
Dünya Bankası kredileri, ödemesiz dönemli ve esnek dönem ödemeli, uzun vadeli ve düşük maliyetli yatırım ve işletme finansmanı sağlaması itibarıyla sektördeki diğer kredilerden ayrışmaktadır. 2010 yılında kullandırımına başlanan Dünya Bankası kredilerinin KOBİ’lere aktarılmasına 2012 yılında da devam edilmiştir.

KOBİ’lerin Finansmana Erişimi Projesi kapsamında, Dünya Bankası’ndan küçük ve orta ölçekli işletmelerin finansman ihtiyacını karşılamak üzere sağlanan kaynağın, müşterilere doğru değer önerisi ile sunulması anlayışı doğrultusunda, 2012 yılı içerisinde yenilenen mevzuat ile işletmelerin finansmana erişim imkanları genişletilmiş ve derinleştirilmiştir.

Dünya Bankası’ndan orta ve uzun vadeli kaynak teminine yönelik görüşmeler 2012 yılı boyunca sürdürülmüş, 2013 yılı içinde yeni bir proje kapsamında işbirliğinin hayata geçirilmesi planlanmıştır.

KOBİ’lerin işletme sermayesi ihtiyaçları için Avrupa Yatırım Bankası kaynaklı kredi
Ziraat Bankası 2012 yılında T.C. Hazine Müsteşarlığı’nın garantörlüğünde Avrupa Yatırım Bankası (AYB) kaynaklı 100 milyon Euro tutarında kredi sağlamıştır. Bu kapsamda kullandırılan kredilerle, KOBİ’lerin üretim, verimlilik ve istihdamlarını artırarak büyümelerini desteklemek ve bölgeler arası gelişmişlik farklarının azaltılmasına katkıda bulunmak üzere Türkiye’de yapacakları yatırımların ve işletme sermayesi ihtiyaçlarının kredilendirilmesi amaçlanmaktadır.

Yüksek bir başarı ile hayata geçirilen projenin 2013 yılında yenilenmesini planlayan Ziraat Bankası, elde edeceği ilave kaynak ile Banka müşterisi KOBİ’lere finansman desteğini sürdürecektir.

Avrupa Yatırım Fonu teminat destekli “İlk İşim İlk Bankam” kredisi
KOBİ’lerin finansmana erişiminde ilave bir teminat sıkıntısı çekmeden, faaliyetlerinin uygun maliyetler ile finanse edilmesi için Avrupa Yatırım Fonu (AYF) ile Banka arasında 300 milyon TL tutarında nakdi kredi hacmi için teminat içeren bir garanti sözleşmesi imzalanmıştır.

Söz konusu sözleşme kapsamında Banka kaynaklarından kullandırılacak AYF Teminat Destekli “İlk İşim İlk Bankam” KOBİ Kredisi ile başta kadın girişimciler olmak üzere, teminat ve başlangıç sermayesine ihtiyaç duyan yeni kurulmuş girişimci ve esnafın desteklenmesi hedeflenmektedir. Ziraat Bankası ayrıca kadın girişimcilere özel ilave faiz indirimi, daha uzun vade ve ödemesiz dönem imkanları sunarak pozitif ayrımcılık uygulamaktadır.

2011 yıl sonunda AYF’den sağlanan teminat desteği programı kapsamında, yeni iş kuracak veya işletmesi 5 yaşından küçük girişimcilere şahsi kefaletleri karşılığında 50.000 TL’lik kredi kullandırımına 2012 yılında başlanmıştır. Yeni faaliyete geçen işletmelerin dış kaynak ulaşımına önemli bir destek olan bu proje ile Türkiye’nin genç ve dinamik girişimci gücüne katkı sağlanması hedeflenmiştir.

İhracatçı şirketlerin gelişimine teşvik
Ziraat Bankası 2012 yılında yurt içinde yerleşik finansal kuruluşlarla da KOBİ’leri destekleyici işbirlikleri gerçekleştirmiştir. Türk özel sektörünün temsilcisi Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK), Ekonomi Bakanlığı’nın 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşmayı sağlayacak olan rekabetçiliği geliştirme ve ihracat stratejileri oluşturma desteği ile Türk makine sektörünün ihracatını artıracak bir proje başlatmıştır. Banka, bu proje kapsamında DEİK ile bir protokol imzalamıştır.

Söz konusu protokol çerçevesinde Banka’ya başvuran şirketlere, işbirliği kuruluşu aracılığıyla ihtiyaç analizi, eğitim ve danışmanlık, yurt dışı pazarlama (ortak pazar araştırmaları, pazar ziyaretleri, ticaret heyetleri, yurt dışı fuar ziyaretleri, eşleştirme ve küme tanıtım faaliyetleri), alım heyeti ve bireysel danışmanlık hizmetlerinden %75 destekle yararlanma olanağı sunulmaktadır.

Yurt dışı hizmet ağıyla ihracatçı şirketlerin çözüm ortağı olan Ziraat Bankası, yine DEİK işbirliği ile şirketlerin yurt dışı pazarlara açılabilmelerine ve küresel ekonomiye entegrasyonlarına hizmet edecek strateji raporlarının hazırlanmasına, 200 bin dolara kadar teşvik sağlamıştır.

Yerli makine imalat sanayiine destek
Ziraat Bankası yerli makine imalat sanayi sektöründe faaliyet gösteren ve yerli makine ihracatına yönelik faaliyetlerde bulunan firmalar ile yerli makine alımına yönelik finansman ihtiyacı duyan firmaların da en büyük destekçisidir.

Söz konusu firmaların; yurt içinden yerli ve yeni makine alımlarına yönelik yatırım ve yatırım sonucunda oluşan işletme sermayesi ihtiyaçları ile dış ticaret finansman ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla 2012 yılında hazırlıkları tamamlanan kredi paketi, 2013 yılında Girişimci müşterilerin kullanımına sunulacaktır.

Ziraat Bankası’nın öncelikli hedefleri arasında tarımsal kesimin gelişmesi, büyümesi ve dünya ölçeğinde bir rekabet gücüne kavuşması geniş ve öncelikli bir yer tutmaktadır.

KOSGEB ve Türk Eximbank ile etkin bir işbirliği
Ziraat Bankası ihracatçılara Banka kaynaklı cazip döviz kredisi imkanı sunmanın yanı sıra müşterilerin Banka dışı kaynaklı ihracat kredilerinden de süratle yararlanması amacıyla KOSGEB ve Türk Eximbank ile etkin bir işbirliği içinde çalışmaktadır.

İhracatçı firmalara uygun maliyetli TL/YP işletme kredisi sunan Banka aynı zamanda firmaları döviz kurundaki dalgalanmalara karşı koruyan forward enstrümanını da özel ayrıcalıklarla kullandırmaktadır. Türk Eximbank’ın önemli bir iş ortağı konumunda olan Banka sevk öncesi ihracat kredileri ve KOBİ ihracat hazırlık kredileri kullandırımına aracılık etmekte, ihracata yönelik ithalat işlemlerinin finansmanı amacı ile akreditif ve kabul/aval işlemleri ile prefinansman işlemleri gerçekleştirmektedir.

Zor günde de KOBİ’lerin yanında yer alan ve onlara destek olan Ziraat Bankası, 2011 Van Depremi’nde zarara uğrayan KOBİ’lerin borçlarını ertelemiştir. Ayrıca, KOSGEB’in deprem nedeniyle KOBİ’lere yönelik faiz desteği programına katılmış ve KOBİ’lere olan desteğini sürdürmüştür.

Sektörel bazda destek paketleri
2012 yılında eczacılık sektöründe faaliyet gösteren Banka müşterilerinin işletme sermayesi, medikal cihaz ekipman finansmanı ile işyeri ve taşıt alımı ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik Eczacı Paketi uygulamaya alınmıştır.

Turizm ve turizm ile işbirliği içinde çalışan sektörlerin kısa, orta ve uzun vadeli işletme finansmanı ile “yeni yatırım” ve “yenileme kredileri” bağlamında değerlendirilebilecek kredi ihtiyaçlarına yönelik; sektöre uygun esnek ödeme alternatifleri, ödemesiz dönem imkanları ve avantajlı faiz seçenekleriyle donatılmış Turizm Destek Paketi hizmete sunulmuştur.

Tarımsal bankacılıkta müşterinin yanı başında
Ziraat Bankası’nın öncelikli hedefleri arasında tarımsal kesimin gelişmesi, büyümesi ve dünya ölçeğinde bir rekabet gücüne kavuşması geniş ve öncelikli bir yer tutmaktadır.

2012 yılında başlatmış olduğu değişim ile tarımsal üretim, tarımsal sanayi ve endüstriyel üretim finansmanının her safhasında yer alan Banka, oluşan katma değeri dikkate alarak değer zinciri platformundaki tüm aktörlerle çalışmayı ana hedefi olarak belirlemiştir.

Ziraat Bankası tarımsal sanayide üretimin topraktan rafa kadar olan bütün aşamalarında, yani ürünlerin üretiminden, yurt içinde ve dışında satış ve pazarlamasına kadar, kısaca ilk üründen nihai tüketiciye kadar ekonominin tüm süreçlerinde müşterisinin yanındadır.

Tarım sektörünün finansmanına 20,7 milyar TL kredi
Ziraat Bankası’nın tarım sektörünün finansmanına yönelik kredileri 2012 yıl sonu itibarıyla 20,7 milyar TL’ye, kredili müşteri sayısı 602.167’ye ulaşmıştır.

Söz konusu krediler içinde Banka kaynaklarından kullandırılan kredilerin yıl sonu bakiyesi 17,9 milyar TL, kredili müşteri sayısı 500.789; fon kaynaklı kredilerde ise bakiye 2,8 milyar TL ve müşteri sayısı 101.378’dir.

2012 yılında Banka kaynaklarından 262.591 adet gerçek veya tüzel kişi müşteriye 6,7 milyar TL, fon kaynaklarından 32.186 üreticiye 515,1 milyon TL kredi kullandırılmıştır.

Ziraat Bankası tarımsal kredi portföyünün %48’ini 8.577 milyon bakiye ile orta-uzun vadeli yatırım kredileri, %52’sini 9.319 milyon TL ile kısa vadeli işletme kredileri oluşturmaktadır.

Sıfır faizli hayvancılık kredileri
Ziraat Bankası, mevcut büyükbaş ve küçükbaş damızlık ve besi işletmelerinin modernizasyon ve kapasite artırımı ihtiyaçlarının karşılanması ve yeni kurulacak hayvancılık işletmelerinin desteklenmesi amacıyla 2010 yılının Ağustos ayında Sıfır Faizli Hayvancılık Kredilerini üreticilerin kullanımına sunmuştur. Bu kapsamda 2012 yılında 9.755 üreticiye 455 milyon TL kredi kullandırılmıştır. Sıfır Faizli Hayvancılık Kredilerinin 2012 yıl sonu bakiyesi 4.341 milyon TL, üretici sayısı ise 68.193 olarak gerçekleşmiştir.

380.000 üreticiye Başakkart ile finansman kolaylığı
1,9 milyar TL tarımsal kredi limitinin 1,3 milyar TL’sini Başakkart ile kullanan 380.000 üretici, 2012 yılında 5 aya varan faizsiz dönemlerle, akaryakıt, tohum, gübre, zirai ilaç, yem, veterinerlik hizmetleri gibi tarımsal girdileri, sayıları 12.428’e ulaşan Başakkart üye işyerlerinden alarak üretim süreçlerindeki finansman yükünü azaltmıştır.

Sabit faizli traktör kredileri
2012 yılında Sabit Faizli Traktör Kredisi ürünü ile 18.847 adet üreticiye 602 milyon TL kredi kullandırılmıştır. 2004 yılından bu yana yürütülen bu uygulama kapsamında toplam 108.804 adet üreticiye kullandırılan kredi tutarı 3.241 milyon TL’ye ulaşmıştır.

Tarımsal kredilerde tek haneli faiz
Ziraat Bankası 2012 yılında Banka kaynaklı tarımsal krediler içinde vadesi bir yıl ve daha kısa olan işletme kredileri için %10, vadesi bir yıldan uzun olan krediler için ise %12 oranında faiz uygulamıştır. İlgili kararnamelerle üretim konuları bazında belirlenen sübvansiyon oranları dahilinde üreticiler, tarımsal işletme ve yatırım kredilerini yıllık %0 ile %9 arasında değişen faiz oranları ile kullanma imkanına kavuşmuştur. Bu kapsamda 2012 yılında 239.345 adet müşteriye toplam 5,6 milyar TL kredi kullandırılmış, böylelikle son 9 yılda 4,4 milyon üreticiye indirimli faizle sağlanan kredi toplamı 48,2 milyar TL olmuştur.

Tarım sanayi entegrasyonuna katkı
2012 yılında tohumluk, şekerpancarı, alabalık ve kanatlı sektörlerinde faaliyet gösteren 17 firma ile protokol imzalanarak, firmaların yaklaşık 16.000 sözleşmeli üreticisine toplam 158 milyon TL limitli ve uygun koşullu işletme ve yatırım kredisi kullanma imkanı sunulmuştur.

Aracılık hizmetleri
Ziraat Bankası 2012 yılında;

aracılık etmiştir.

Seracılık kredileri
Seracılık kredileri kapsamında 2012 yılında 4.951 adet üreticiye 219 milyon TL kredi kullandırılmış olup, son 9 yılda 78.232 adet üreticiye sera inşası, modernizasyonu, üretim faaliyetleri, vb. ihtiyaçlarının finansmanı için kullandırılan kredi tutarı 1,8 milyar TL’ye ulaşmıştır.

2012 yılında, kurumsal ve ticari segment nakdi kredileri %36,6, gayrinakdi kredileri ise
%33,9 artmıştır.

Kurumsal ve Ticari Bankacılık

Ziraat Bankası kurumsal ve ticari bankacılık ürün ve hizmetlerinin sektör ile rekabet edebilir ve müşteri ihtiyaçlarını karşılayabilir durumda olmasını hedeflemekte, bu alandaki faaliyetleri ile maliyetsiz kaynak ve çapraz satış olanakları yaratmaktadır.

Müşteri odaklı bankacılık anlayışı
Ziraat Bankası’nın 2012 yılında gerçekleştirdiği değişim ve dönüşüm çalışmaları ile bu kapsamda çalışanlara verilen eğitimler, Banka genelinde yeni bir çalışma anlayışı oluşturulmasının yanı sıra müşteri odaklı satış, yüksek verim, sağlıklı büyüme ve sürdürülebilir kârlılığın Banka iş yapış felsefesine entegre edilmesini hedeflemiştir.

Banka, bu çalışmaların bir parçası olarak 2012 yılında faaliyete geçirdiği 5 Kurumsal ve 27 Ticari Şube aracılığıyla uygulayacağı verimli bir müşteri yönetimi ile aktif müşteri sayısının artacağını öngörmektedir.

2012 yılında müşteri odaklı bankacılık anlayışı çerçevesinde müşteri ve şube segmentasyonu çalışmalarına hız verilmiş, segmentasyon kuralları belirlenmiş, Kurumsal ve Ticari kredi sistemi altyapısındaki gerekli revizyonlar ve Banka müşterilerinin segment atamaları yapılmıştır.

Banka sistem altyapısına yönelik çalışmalar ise portföy yönetimi ekranlarının kurulması, müşteri görünümü ekranlarının yaygınlaştırılması, ürün altyapısı revizyonu ve LİBOR/EURİBOR/TRLİBOR endeksli fiyatlama altyapısı ile tamamlanmıştır.

Çalışmaları halen devam etmekte olan portföy yönetimi ve yeni yapılanmanın gereklerinden olan FTF tabanlı faiz yapısı ve faiz komisyon fiyatlama altyapısı kurgusuna ilişkin yazılım, Şubat 2013 itibarıyla devreye alınacaktır.

2012 yılında, bir önceki yıla göre kurumsal ve ticari segment nakdi kredileri %36,6 artarak 10,7 milyar TL düzeyine, gayrinakdi kredileri ise %33,9 artarak 13,4 milyar TL düzeyine ulaşmıştır.

Ziraat Bankası 2013 yılında reel sektörün finansmanı ve ticari müşteri portföyünün genişletilmesi odaklı çalışmalarını artırarak sürdürecektir. Banka yeni dönemin aynı zamanda kurumsal ölçek dışındaki ticari firmalara yönelik pazarlama faaliyetlerinin ağırlık kazandığı bir yıl olacağını öngörmektedir.

Kurumsal ve ticari kredi portföyünün Banka bilançosundaki payının artırılması, hizmet kalitesinin sürekli yükseltilmesi, müşterilerle uzun vadeli, çok yönlü ilişkiler kurularak müşteri sadakatinin sağlanması, Ziraat Bankası’nın gelecek dönem faaliyetlerindeki öncelikli hedef ve stratejisini oluşturmaktadır.

Nakit yönetimi kapsamında kaliteli hizmet ve çağdaş ürünler
Ziraat Bankası, rasyonel fiyatlama ve rekabet stratejisi ile sektördeki piyasa yapıcısı olma rolünü özenle yerine getirmektedir. Bu kapsamda agresif olmayan bir fiyatlama politikası benimseyen Banka, tabana yaygın mevduata ağırlık vermekte, tasarruf eğiliminin artırılmasına ve küçük tasarrufların Banka’ya yönlendirilmesine yönelik politikalar geliştirmektedir.

2012 yılında müşteri odaklı, etkin ve verimli nakit yönetimi uygulamalarını tüm hızıyla sürdüren Ziraat Bankası, tahsilat-ödeme-genel bankacılık-doğrudan borçlandırma sistemi konularında protokollü kurum/şirket sayısını 527 adede ulaştırmıştır.

Söz konusu dönemde Kurumsal Tahsilat Sistemleri üzerinden 71,3 milyon adetlik, 81,5 milyar TL tutarında tahsilat gerçekleştirilmiş, bu tahsilatlardan 883 milyon TL vadesiz mevduat ortalaması elde edilmiştir. Diğer taraftan şubeler üzerindeki yoğun işlem yükünün azaltılması çalışmaları kapsamında alınan aksiyonlar neticesinde 14 milyon adet işlem şube dışı kanallara yönlendirilerek %50 gişe dışı oranına ulaşılmıştır.

Ziraat Bankası, nakit yönetimi modülleri kapsamında, kaliteli hizmet ve çağdaş ürünler sunarak kurumsal ve ticari müşterileri ile ilişkilerini geliştirmeye önümüzdeki dönemlerde de devam edecektir.

Bireysel Bankacılık

Bireysel Bankacılıkta devam eden dönüşüm
Ziraat Bankası, 2011 yılı Aralık ayında başlattığı değişim ve dönüşüm programı ile müşteri ihtiyaçlarını daha iyi analiz eden, müşterilerine daha yakın ve daha fazla değer yaratan yenilikçi ve öncü bir banka olmayı ana stratejisi olarak belirlemiştir.

Bu çerçevede 2012 yılı, değişim ve dönüşümün ana yapıtaşı olan bireysel bankacılık alanında da hizmet modelinin; müşteri, ürün, kanal, organizasyon, süreç ve teknoloji, insan kaynakları ve lokasyon boyutlarında yeniden yapılandırıldığı bir yıl olmuştur.

Yapılandırma çalışmaları birçok farklı eksende yürütülmüştür:


2012 yılında bireysel bankacılık alanındaki operasyonel dönüşümün en önemli adımlarından birini de kredi yönetimi ve performans yönetimi süreçlerinin revizyon çalışmaları oluşturmuştur.

Bu kapsamda, kredi süreçleri revize edilmiş ve merkezi tahsis de dahil olmak üzere kredi riskinin daha etkin ve dinamik bir şekilde ölçülmesini sağlayacak kredi ve mali analiz sistemleri geliştirilmiştir.

Öte yandan, değişim ve dönüşüm programı çerçevesinde belirlenen stratejilerin başarılı bir şekilde uygulanabilmesini teminen performans yönetimi sistemi de birim ve birey seviyesinde, “dengeli skor kart” yaklaşımı ile yeniden tasarlanmıştır. 2012 yıl sonu itibarıyla söz konusu sistemin entegrasyon çalışmaları sona ermiş, 2013 yılbaşından itibaren dönüşümü tamamlanan tüm şubelerde yeni performans sistemi uygulamaya alınmıştır.

Ziraat Bankası, bankasürans faaliyetleri kapsamında özellikle hayat sigortalarında sektördeki lider konumunu 2012 yılında da sürdürmüştür.

Bireysel segmentte liderlik
Bireysel müşteri sayısında sektör lideri konumunu koruyan Ziraat Bankası, yoğun rekabetin yaşandığı 2012 yılında da 25 milyonu aşan bireysel müşterisine, 1.425 bireysel şubesi ve 23.000’den fazla personeliyle, Türkiye’nin dört bir yanında kesintisiz hizmet sunmuştur.

Ziraat Bankası’nın toplam kredi büyüklüğü içerisinde %45 paya sahip olan bireysel segmentte bireysel müşterilere kullandırılan kredi tutarı 29 milyar TL seviyesindedir. 2012 yılında 2 milyonun üzerinde müşterisine kullandırdığı 19 milyar TL tüketici kredisiyle sektördeki liderliğini açık ara sürdüren Ziraat Bankası, sektörde ilk olma niteliğini taşıyan ve müşterilerin kısa vadeli ihtiyaçlarını karşılamaya odaklı “Maaş Avans” ve “Mevduat Avans” ürünlerinde de %32’lik bir büyüme kaydetmiştir.

Öte yandan, 2012 yılında bireysel segment müşterilerinin temel bankacılık ihtiyaçlarının bir arada karşılanmasına yönelik olarak oluşturulan “Dört Mevsim Kredi Paketi” ile 3 ay gibi kısa bir süre içerisinde 200 bin müşteriye 3,3 milyar TL kredi kullanımı gerçekleştirilmiştir.

Ziraat Bankası’nın toplam mevduatı içerisinde %69 paya sahip olan bireysel bankacılık, müşteri ihtiyaçları çerçevesinde yeni geliştirilen ürünler ve tabana yaygın mevduat stratejisi doğrultusunda 2012 yılında 73 milyar TL büyüklüğe ulaşmıştır. Toplam tasarruf mevduatı içerisinde taban mevduatın payı %70’ler seviyesindedir.

2012 yılında tasarruflarını uzun süreli Ziraat Bankası’nda değerlendiren müşterileri teşvik ederek daha yüksek bir getiri ile ödüllendiren ve sektörde bir ilk olan “Vefalı Hesap” uygulaması başlatılmıştır. Söz konusu uygulama kısa sürede müşterilerce benimsenerek yüksek bir hacme ulaşmıştır.

Altın olarak tasarruf yapma eğiliminde olan ve altında yaşanan değer artışlarının yanı sıra vadeli mevduat avantajlarından da yararlanmak isteyen müşteriler için 1000/1000 saflıktaki gram altın (A02) cinsinden “Vadeli Altın Mevduat Hesabı” uygulamaya alınmış, vadeli altın mevduat hesaplarının esnek vade seçenekleriyle nemalanmaları sağlanmıştır.

Yastık altında saklanan altınların ekonomik sisteme kazandırılması amacıyla 2012 yılında “Altın Vakti” uygulaması başlatılmış; bu sayede, fiziki altınların anlaşmalı firma tarafından teslim alınarak, müşterilerin Banka nezdindeki altın mevduat hesaplarında altın olarak değerlendirilmesi mümkün hale getirilmiştir.

Ziraat Bankası, bankasürans faaliyetleri kapsamında özellikle hayat sigortalarında sektördeki lider konumunu 2012 yılında da sürdürmüş, müşteri gruplarına sağlanan özel avantajlarla büyüyen hayat dışı branşlardaki prim hacmiyle birlikte toplam prim üretimini 1 milyar TL’nin üzerine çıkarmıştır.

Kredi süreçlerinde yeni yöntemler
Ziraat Bankası, kredi portföyünün önemli bir kısmını oluşturan bireysel kredilerde müşterilerine daha hızlı, daha kaliteli ve daha tatminkar bir hizmet sunabilmek amacıyla kredi süreçlerini yeniden gözden geçirmiş ve birçok yeni yöntemi uygulamaya koymuştur.

Bireysel kredi taleplerinin skorlama yöntemiyle Merkezden değerlendirilmesi çalışmaları kapsamında;


amacıyla, Merkezi Tahsis uygulaması Mayıs 2012 itibarıyla devreye alınmıştır. Tahsis kararları, Karar Modülü ve Genel Müdürlük Tahsis Merkezince verilmeye başlanmıştır.

İşlem gerçekleşme süreleri dikkate alınarak yapılan hesaplamalar neticesinde merkeze alınan işlemlerde, şubede yapılanlara oranla çok daha fazla verimlilik sağlandığı tespit edilmiştir. 2012 sonu itibarıyla hemen hemen tüm şubeler merkezi tahsis yapısına geçmiştir. 2013 yılında kalan az sayıdaki şubenin sisteme dahil edilmesi planlanmaktadır.

2012 yılında Ziraat Bankası tarafından kullandırılan toplam 1.359.852 adet bireysel kredinin tutarı 12,3 milyar TL olmuştur.

Müşterilerin bireysel kredilerinin, gelir ve nakit akışlarına uygun yeni bir ödeme planına bağlanması ve/veya vade uzatımı yapılması suretiyle sorunsuz geri dönüşünün sağlanması amacıyla, 2012 yılında toplam 782 adet ve 15,7 milyon TL tutarlı bireysel kredi ürünü yapılandırılmış, 685 müşteri yapılandırma uygulamasından faydalanmıştır.

Etkin elektronik hizmet kanalları
Ziraat Bankası, yurdun dört bir yanına dağılmış şube ağının yanı sıra elektronik hizmet kanalları üzerinden de bireysel müşterilerine etkin ve kaliteli hizmet götürmektedir.

Banka kartları

•  Bankkart sayısında %15 artış
Banka kartında sektör lideri olan Ziraat Bankası, Bankkart sayısını %15 oranında artırmıştır. Bankkart sayısı 2011 yıl sonuna göre 2.481.494 adet artışla 18.994.470’e, TSK çipli banka kartı sayısı ise 612.359’a ulaşmıştır. Banka’nın Bankkart cirosu 2011 yıl sonuna göre %34,7 artarak 51,7 milyar TL’den 69,7 milyar TL’ye yükselmiştir.

•  Kredi kartı cirosunda %30 artış
2012 yılında Ziraat Bankası’nın kredi kartı sayısı 3.423.816’ya ulaşırken, kredi kartı cirosu %30 oranında artarak 10 milyar TL’ye ulaşmış, kart aktifliği %45’ten %48’e yükselmiştir.

•  POS sayısı 130 bine yaklaştı.
2012 yılında Banka’nın POS sayısı %13 oranında artış göstererek 126.905’e ulaşmıştır. Üye iş yeri cirosu ise %27’lik bir artışla 7,6 milyar TL olmuştur.

Banka’nın sanal POS’u üzerinden tüm kredi kartları ile tahsil edilebilmekte olan SGK prim ödemeleri kapsamında 2012 yılında toplam 535,7 milyon TL tutarında tahsilât yapılmıştır.

•  Toplu taşımada kartlı çözümler
Ziraat Bankası ve BKM işbirliği ile yürütülen ulaşım projeleri kapsamında Konya Büyükşehir Belediyesi ve Tarsus Belediyesi’ne bağlı toplu ulaşım araçlarında Banka’nın bankacılık kartlarının kullanılması için altyapı çalışmaları tamamlanmıştır.

•  TURSAB ile işbirliği
Kültür Bakanlığı ve TURSAB işbirliğinde gerçekleştirilen müze kiosk uygulamasının POS cihazları Banka tarafından temin edilmiş, Topkapı Sarayı ve Efes-İzmir ören yerine kurulum sağlanmıştır. Sultanahmet Meydanı, Ayasofya, Arkeoloji Müzesi (İstanbul), Tourism Information (İstanbul) bölgelerine kurulum çalışmaları ise devam etmektedir.

Banka POS’larında yabancı kartlar ile dövizli işlem (EUR ve USD) yapılabilmesine imkan veren geliştirmeler tamamlanmış, 2012 yılı itibarıyla tüm şubelere yaygınlaştırılması başarıyla gerçekleştirilmiştir. Söz konusu projenin veriminin ve kârlılığının artırılması amacıyla 2013 döneminde GBP, JPY ve RUB döviz cinsleri de sisteme entegre edilecektir.

Alternatif dağıtım kanalları

İnternet bankacılığı müşteri sayısı 1,8 milyona ulaştı.
Ziraat Bankası’nın internet bankacılığına kayıtlı müşteri sayısı yıl sonu itibarıyla %61’lik bir artışla 1,8 milyona yükselmiştir. Buna paralel olarak, internet şubesi aracılığıyla gerçekleştirilen finansal işlem sayısı 2011 yıl sonunda 20 milyon adet iken, 2012 yıl sonu itibarıyla %54 artarak 30,9 milyon adede ulaşmış, 60 milyar TL olan finansal işlem hacmi ise %361 oranındaki artışla 277,7 milyar TL’ye yükselmiştir.

Banka’nın kurumsal internet sitesinin tasarım ve teknolojisi yenilenerek tüm ürün, kampanya ve yeniliklerin etkin pazarlanmasına olanak sağlayacak, müşterilerin hayatlarını kolaylaştıracak ve akıllı cihazlar (telefon ve tabletler) ile uyumlu çalışacak biçimde tasarlanmıştır.

Sitenin yeni özelliklerinin başlıcaları; internet bankacılığı müşterisi olmayanlara şubeye gitmeden online başvuru imkanı tanınması, internet bankacılığı giriş şifresini unutanlar için web sitesi üzerinden şifre belirleme seçeneği ile kolay erişilebilirlik sağlanması, Kredi/Mevduat/Yatırım/Kart hesaplama ve başvuru modülleri olmuştur.

Banka’nın faal ATM sayısı bir önceki yıla göre %11 artış göstererek 4.231’e ulaşmıştır.

ATM sayısında %11 artış
2012 yıl sonu itibarıyla Banka’nın faal ATM sayısı bir önceki yıla göre %11 artış göstererek 4.231’e, para yatırmalı ATM sayısı ise 1.425 adede ulaşmıştır. 2012 yılı Haziran ayında kurulumlarına başlanan 1.500 adet yeni nesil ATM’nin %95’lik bölümü yıl sonu itibarıyla tamamlanmıştır. Ayrıca 1.000 adet para yatırmalı ATM alınmış, yerleşim planları hazırlanmıştır.

Para yatırmalı ATM’lerden MEB sınav ödemeleri, ÖSYM sınav harçları, MTV ödemeleri (hesaptan), avuç içi ile merkezi ödeme, EFT, kredi kartı ile fatura ödeme, SGK ödeme, yurt kira ödemeleri, KYK harç ödemeleri, tapu harç ödemeleri, kartsız MTV ödemelerinin yapılması sağlanmış, ATM menü geliştirmeleri tamamlanmıştır.

Faturalı tahsilatlarda 2011 yılında %60,1 olan ADK rasyosu 2012 yıl sonunda %94’e, faturasız tahsilatlarda ise 2011 yılında %6,5 olan ADK rasyosu %31,8’e yükselmiştir.

Hazine ve Strateji Yönetimi
Hazine ve Strateji Yönetimi Grubu, temel olarak Ziraat Bankası’nın bilançoda taşınan risklerinin yönetilmesi, faiz, kur ve likidite senaryolarının belirlenmesi, belirlenen politikaların uygulanması, bu politikaların değişen iç ve dış koşullar paralelinde revize edilmesi, tüm şubelere merkezi olarak hazine ve yatırım araçları fiyatlaması hizmeti verilmesi işlevini yerine getirmektedir.

Hazine ve Strateji Yönetiminin hedefi;


Ayrıca, geliştirilmekte olan Ziraat Finans Grubu çerçevesinde; yurt dışı şube, banka ve yurt içi iştiraklerin merkezi hazine işlevini kurmak, geliştirmek ve yönetmek de Hazine ve Strateji Yönetim Grubu’nun hedefleri arasına alınmıştır.

Banka bilançosunun risk-getiri dengesi gözetilerek, likidite yönetimi ve eurobond/tahvil benzeri borçlanma enstrümanlarına yatırımın yanı sıra, müşteri odaklı bankacılık çerçevesinde pazarlama ve satış gruplarıyla iletişim içinde müşteri ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla 2012 yılında para, döviz ve sermaye piyasalarında aktif katılımcılar arasında yer almıştır.

2012 yılında Banka aktif-pasifinin ve bilançoda yer alan finansal risklerin daha etkin biçimde yönetilebilmesi çalışmalarına devam edilmiştir. Banka müşterilerine alternatif bankacılık ürünleri sunulmuş, izlenmekte olan aktif-pasif yönetim stratejileri çerçevesinde yatırım ve fonlama olanakları çeşitlendirilmiştir.

T.C. Hazine Müsteşarlığı tarafından belirlenen Türk DİBS Piyasa Yapıcısı bankalardan biri olarak Ziraat Bankası piyasa yapıcılığı konumunu 2012 yılında da başarılı şekilde sürdürmüştür. Bu kapsamda birincil ve ikincil piyasada aktif katılımcılar arasında yer alan Banka’nın sermaye piyasası işlem kârları artış eğilimi göstermektedir.

Hazine ürünlerinde artan çeşitlilik
Ziraat Bankası’nda devam eden değişim ve dönüşüm sürecinde “Ziraat Müşterisi” ve nihayetinde “Ziraat Finans Grubu Müşterisi” kavramlarının geliştirilmesi kapsamında yeni hazine ürünleri ile ürün çeşitliliğinin artırılmasına merkezi hazine işlev kurulumu ile katkı sağlanmıştır. Bu çerçevede yaygın şube ağı ve sürekli geliştirilmekte olan alternatif dağıtım kanallarından yararlanarak rekabetçi fiyat ve etkin müşteri ilişki yönetimi ile hazine ürünlerinde müşteri işlem hacimleri artırılmıştır.

Farklı risk-getiri profillerine sahip müşteri ihtiyaçlarının etkin şekilde karşılanması amacıyla 2012 yılı içinde Koruma Amaçlı Şemsiye Fonu’na bağlı 2 adet B tipi %100 Anapara Koruma Amaçlı Alt Fon ihraç edilmiştir. Yatırım fonları yönetim stratejisini, daha çok tematik ve anapara korumalı fon ihraçları şeklinde belirlenmiş bulunan Ziraat Bankası 2013 yılında da fon ihraçlarına devam edecektir.

Kaynak çeşitliliğinin ve kalitesinin artırılması ve ortalama fonlama vadesinin uzatılmasının desteklenmesi çerçevesinde; TL cinsi banka bonosu/tahvili ihraçlarına Şubat 2012’de başlanarak, 5 ihraç ile 4 milyar TL’lik halka arz gerçekleştirilmiştir.

Aralık 2012 itibarıyla BDDK’dan toplam 7 milyar TL’lik ihraç için izin alınmıştır. Bu kapsamda 2013 yılında da çeşitli vadelerde ihraçlara devam edilecektir.

Yapılandırılmış finansal ürünlerin de kullanımı ile gerek Banka bilançosundaki risklerin yönetimi gerekse alternatif yatırım ve fonlama kaynakları geliştirilmesi sağlanmıştır. 2013 yılında ve sonrasında da euro tahvil ihracı ve sendikasyon kredisi gibi mevduat dışı finansman kaynakları ile kaynak yapısı çeşitlendirilecektir.

Hızlı ve kaliteli dış ticaret işlemleri
Yaygın yurt içi şube ağı ve yurt dışında şube, iştirak ve muhabir bankaları ile kurmuş olduğu hizmet ağıyla Türkiye’nin her noktasından dünyanın her noktasına ulaşabilen Ziraat Bankası, uluslararası bankacılık işlemlerini hem yerel hem de global ölçekte hızlı ve kaliteli bir şekilde gerçekleştirmektedir.

Ziraat Bankası’nda dış ticaret işlemleri, müşteri ihtiyaçlarına daha hızlı ve etkin çözüm sağlanabilmesi için İstanbul ve Ankara’da bulunan birimlerin yanı sıra 5 Kurumsal Şube ve ülke çapına yaygın 27 Ticari Şube’de yürütülmeye başlanmıştır. Dış ticaret müşterilerinin finansman ihtiyaçları, yurt dışındaki finans kuruluşları ile bağlantılı olarak uygun koşul ve fiyatlarla, hızlı ve etkin şekilde karşılanmaktadır.

Banka’nın dış ticaret işlemleri CDCS-Sertifikalı Akreditif Uzmanlığı (26 sertifika) ve CITF-Uluslararası Ticaret ve Finans Sertifikası (8 sertifika) gibi uluslararası geçerliliği olan sertifikalara sahip yetkin personel tarafından yürütülmektedir.

Ziraat Bankası’nda dış işlemler, Banka’nın yurt dışı muhabir bankalar nezdindeki 50 adet nostro hesabı ve diğer yurt içi/yurt dışı bankalar ile yurt dışı şube ve iştiraklerin Banka’daki 79 adet vostro hesabı üzerinden yürütülmektedir.

Banka tarafından yurt içine yapılacak döviz transferlerinde kullanılmak üzere geliştirilen DTR (Döviz TRansferi) sistemine dahil Türkiye’de yerleşik 7 bankanın kendi aralarında yaptıkları döviz transferleri, yurt dışı bankaların aracılığına ihtiyaç kalmadan ve doğrudan Ziraat Bankası’ndaki hesapları üzerinden hızlı ve düşük maliyetlerle gerçekleştirilmektedir.

Banka nezdinde vostro hesabı bulunan yurt dışı şube ve iştirakler ile DTR kapsamında bulunan yurt içi bankalara belirli limitler dahilinde yapılan transferler, başka bir müdahaleye gerek bulunmaksızın doğrudan şubelerce gerçekleştirildiğinden işlemlerde düşük maliyet ve azami sürat sağlanmaktadır.

Banka müşterilerinin yurt içi ve KKTC’deki şubelerde bulunan hesaplarından yurt dışındaki Ziraat Bankası şubeleri ve iştirak bankaları aracılığıyla on-line para çekebilmeleri mümkündür. Türkiye’deki hesaplarına aynı kanaldan para yatırmalarını sağlayacak çalışmaların da kısa sürede tamamlanması planlanmaktadır.

Güçlü ve köklü uluslararası ilişkiler
Ziraat Bankası’nın değişim ve dönüşüm stratejisi kapsamında geliştirdiği “Ziraat Finans Grubu” kavramının önemli bir parçasını, dünyanın dört bir tarafında sağlam temeller üzerine kurulmuş olan güçlü ve yaygın uluslararası hizmet ağı oluşturmaktadır.

Banka, uluslararası bankacılık alanında sahip olduğu etkin ve saygın konumunu sürdürmek, yurt dışı şube ve iştirakleri vasıtasıyla faaliyet gösterdiği coğrafyalar ile Türkiye arasında dış ticaretin finansmanı başta olmak üzere müşterilerine değer kazandıracak bankacılık ürün ve hizmetleri sunmak hedefiyle çalışmalarını sürdürmektedir.

Ziraat Bankası 2012 yıl sonu itibarıyla 119 ülkede yaklaşık 1.300 banka ile güçlü ve köklü muhabirlik ilişkilerini sürdürmektedir. Geniş muhabir banka ağı, müşteri talepleri ve dünya ekonomisinde yaşanan konjonktür ve trendlere paralel olarak sürekli değişmekte ve gelişmektedir.

Banka, dünya çapında ihracat sigorta kuruluşları ve ülke Eximbankları ile yakın işbirliği içinde çalışmaktadır. Banka, bu kuruluşlardan müşterilerine kullandıracağı kredilere aracılık etmek üzere çeşitli muhabir bankalar ile çerçeve anlaşmaları imzalamaktadır.

Fonlama kaynaklarını çeşitlendirerek müşterilerine daha uzun vadeli ve uygun maliyetli finansman sağlamak konusunda 2012 yılında başarılı işlemlere aracılık eden Banka, rekabet avantajının artırılması hedefi doğrultusunda çalışmalarını sürdürmektedir.

Ziraat Bankası, 16 ülkede 75 noktadaki şube, temsilcilik ve iştirak bankaları ile uluslararası alanda en yaygın hizmet ağına sahiptir.

Global hizmet ağı
Ziraat Bankası, 16 ülkede 75 noktadaki şube, temsilcilik ve iştirak bankaları ile uluslararası alanda en yaygın hizmet ağına sahip Türk bankası konumunu güçlendirerek sürdürmektedir. Banka’nın bulundukları ülkelerde yeni ürün ve projeleri uygulamaya geçirmek suretiyle daha kaliteli hizmet sunmak misyonu ile aktif çalışmalarına devam etmekte olan global hizmet noktaları,

oluşmaktadır.

Etkinlik ve yaygınlaşmaya yönelik projeler
Ziraat Bankası, küresel piyasalardaki gelişmelerin analizi paralelinde ve faaliyet gösterdiği her noktada muhtemel fırsatları değerlendirerek, gelecek dönemde de Türkiye’nin ve bölgenin en güçlü ve etkin bankası olmak hedefi ile çalışmalarını sürdürmektedir. Banka, bu amaçla, önümüzdeki döneme ilişkin projeksiyonlarda, yakın coğrafya başta olmak üzere, iş hacmi ve ticari ilişki gelişme potansiyeli ve fırsatları bulunan her noktada hizmet sunmak ve faaliyetlerini genişletmek hedefi doğrultusunda sürekli incelemelerde bulunmakta ve değerlendirmeler yapmaktadır.

Bulgaristan’da, merkez Sofya ve bağlı Filibe (Plovdiv), Kırcaali ve Varna olmak üzere 4 şube hizmet sunmaktadır. Şubesiz bankacılık alanında son dönemdeki gelişim sürdürülerek hizmete sunulmuş olan debit kart, ATM, internet bankacılığının yanı sıra yakın zaman içerisinde kredi kartları, telefon bankacılığı ve POS ürünlerinin de hizmete sunularak faaliyet alanının genişletilmesine devam edilmesi planlanmaktadır.

Yunanistan’da, Atina, Gümülcine, İskeçe ve Rodos’ta 4 şube hizmet sunmaktadır.

Ziraat Bankası, 1974 yılında hizmet sunmaya başladığı KKTC’de, son iki yılda Yakın Doğu Üniversitesi, Gönyeli, Çatalköy, Karaoğlanoğlu ve İskele’de açtığı 5 yeni hizmet noktası ile şube sayısını 10’a çıkarmıştır. Banka, son dönemdeki istikrarlı gelişme trendi paralelinde, ürün yelpazesi ve hizmet kalitesini artırmaya yönelik çalışmalarını da yoğunlaştırmıştır.

2011 yılında kullandırımına başlanan tarımsal krediler büyük bir ilgi ile karşılanmış ve 2012 yılı sonunda 40 milyon TL hacme ulaşılmıştır. Toplam kredi kullandırımı ise 311 milyon TL civarında gerçekleşmiştir. Türkiye’de sunulan her türlü bankacılık hizmetini vermekte olan KKTC şubeleri, ülkede faaliyet gösteren bankalar arasında hem büyüklük hem de kârlılık açısından ilk sıralarda yer almakta ve ülke ekonomisine önemli katkılar yapmaktadır.

Gürcistan’da, 2001 yılından bu yana faaliyetlerine devam etmekte olan Tiflis Şubesi’nin yurt dışı iştirak bankası olarak yapılandırılmasına ilişkin değerlendirmeler ile Batum şehrinde bir alt şube açılması yönünde çalışmalar devam etmiştir. Batum Şubesi’nin 2013’ün ilk çeyreğinde faaliyete geçmesi hedeflenmektedir.

ATM ve debit kart hizmeti sunumuna başlamış olan Tiflis’te 2013 yılı içerisinde internet bankacılığının da devreye alınması planlanmaktadır.

Suudi Arabistan’da, Cidde Şubesi 14 Mart 2011 tarihinde faaliyete başlamıştır. Başta Türk müteahhitlik firmalarının teminat mektubu ihtiyaçları olmak üzere, ülkede faaliyet gösteren iş adamları ile Hac ve Umre sebebiyle Suudi Arabistan’a giden vatandaşların bankacılık ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik hizmetler artarak devam etmiştir. Şube yıl sonu itibarıyla 97 milyon dolar gayrinakdi kredi hacmine ulaşmıştır.

Irak’ta, 2008 yılında Bağdat’ta olağanüstü koşullarda hizmet sunmaya başlayan Banka, 14 Şubat 2011 tarihinde Erbil’de şube açan ilk Türk Bankası olmuştur. 2012 yılında bölgede faaliyet gösteren Türk müteahhitlik firmalarının teminat mektupları ile Türk firma ve işçilerinin havale işlemlerine artan miktarda aracılık etmeye devam eden Erbil Şubesi, yıl sonunda 114 milyon dolar gayrinakdi kredi hacmine ulaşmıştır.

İnsan Kaynakları ve Eğitim

Ziraat Bankası’nın kurulduğu günden bu yana sahip olduğu üstün yetkinliklere sahip seçkin ekibi, büyük önem verdiği müşteri memnuniyetinin de temelini oluşturmaktadır.

Çağdaş insan kaynakları yönetim sistemi
Şeffaflık, katılımcılık, verimlilik ve bankacılık etiğine uygunluk ilkeleri doğrultusunda çağdaş bir insan kaynakları yönetim sistemi oluşturan Ziraat Bankası, kurumsal başarısının mimarları olan çalışanlarına sürekli yatırım yapmaktadır.

Sürdürülebilir bir başarı ve sürekli müşteri memnuniyeti için performansı yüksek personel gerekliliğinin bilincinde olan Ziraat Bankası, çalışanlarının motivasyon, bilgi ve beceri düzeylerini en üst seviyeye getirmeyi hedeflemektedir. Bu amaçla tüm çalışanlara kariyer ve gelişme odaklı sistematik eğitim olanakları sunulmaktadır.

Banka Müşterisi Hizmet Modeli’nin personelce benimsenmesini sağlamak, hizmet kalitesini tüm hizmet noktalarında standart hale getirmek ve çalışanların müşteri ilişkilerindeki yetkinliklerini artırmak amacıyla yıl boyunca tüm Banka personeline yönelik kişisel ve mesleki gelişim eğitimleri düzenlenmiştir.

2012 yılında lisanslama ve kanunlar kapsamında yapılması zorunlu olan eğitimler ile Banka’ya yeni alınacak personele yönelik eğitimlere devam edilmiş, hedef gruplarına göre farklılaştırılmış eğitim programları uygulanmıştır.