2012 Faaliyet Raporu
Ana Sayfa Sunuş Yönetim ve Kurumsal Yönetim Uygulamaları Finansal Bilgiler ve Risk Yönetimi English

İnsan Kaynakları Uygulamaları

2012 Faaliyetleri

Sürdürülebilir kârlılık, verimlilik ve müşteri odaklılık ilkelerine bağlı çalışma esasları çerçevesinde Bankamız, rekabet ortamında fark yaratan en önemli unsurun insan kaynağı olduğunun bilinci ile şeffaflık ve bankacılık etiğine uygunluk ilkeleri doğrultusunda benimsediği çağdaş insan kaynakları yönetim sistemini 2012 yılında da geliştirerek uygulamaya devam etmiştir.

Bankacılığın ve uluslararası rekabetin gereklerini yerine getirerek, modern ve güvenilir bankacılık hizmeti sunmayı amaçlayan Bankamız, 2012 yılsonu itibarıyla 23.153 çalışanı ile hizmet vermektedir. Çalışanlarımızın %82’si lisans ve lisansüstü öğrenim mezunu olup, yaş ortalaması 38, hizmet yılı ortalaması ise 14’tür.

Benimsenen şeffaf kariyer yönetimi anlayışı ile gençlere bankacılık kariyerinde ilerleme imkânı sağlayan Bankamız, önceki yıllarda olduğu gibi 2012’de de yeni mezun birçok gence kapılarını açmıştır. Farklı pozisyonlarda 3.265 kişinin istihdamı amacıyla sınav düzenlenmiştir. İşe alım sınav ve duyurularıyla adaylara il tercihi yaptırılarak yerel istihdam ilkesi benimsenmiştir.

Bankamız net tanımlarla belirlediği bir kariyer yönetimi anlayışı benimsemiştir. Bu anlayış çerçevesinde Bankamız, yönetim kadrolarını kendi bünyesinde yetiştirmeyi amaçlamakta, gençlere bankacılık kariyerinde ilerleme imkânı sağlamaktadır.

2012 yılında yürütülen yükselme uygulamaları çerçevesinde 1.860 çalışan yükselme sınavında başarı göstererek, 412 çalışan ise yeterlik-mülakat sisteminde başarı göstererek bir üst unvana yükselmeye hak kazanmıştır.

“Müşteri odaklılık, hızlı hizmet sunumu ve etkin iletişim” prensipleri üzerine kurgulanan Banka Müşterisi Hizmet Modeli uygulaması kapsamında insan kaynakları uygulamalarında da önemli yenilikler yapılmıştır.

Bankamızda gerçekleştirilen müşteri segmentasyonu çerçevesinde kariyer yönetiminde de “görev pozisyonu” uygulamasına geçilmiştir. Çalışanların mesleki seviyesini gösteren unvan tanımlamasının yanı sıra, yürütülen göreve, hitap edilen müşteri segmentine ve pazarlama-operasyon ayrımına uygun olarak her bir çalışan için “görev pozisyonu” belirlenmiştir.

2012 yılsonu itibariyle 857 Şubede yeni iş modeline geçilmiş, bu kapsamda 16.976 çalışan yeni görev pozisyonuna atanmıştır.

Yeni görev pozisyonlarına geçiş yapan/yapacak şube çalışanı için Banka Müşterisi Hizmet Modeli eğitimlerinin yanı sıra; her bir çalışanın görev pozisyonuna özel olarak söz konusu görevin gerektirdiği tüm bilgi ve becerileri içeren Sertifikasyon eğitimleri düzenlenmiştir.

2012 yılında toplam 1.926 programda, 17.229 çalışana kişi başı ortalama 23 saat eğitim verilmiştir. Ayrıca 2012 yılı içinde uzaktan eğitim sistemi üzerinde 27 adet e-eğitim Banka çalışanının kullanımına açılmış, 16.025 çalışan bu eğitimlerden faydalanmıştır.

2012 yılında 1.022 meslek lisesi öğrencisi ile 2.060 üniversite öğrencisine staj imkânı sunarak, hem mesleki eğitime katkıda bulunmuş, hem de “işveren” statüsünde marka tanınırlığının artırılmasını sağlamıştır.

2012 yılı sonundan itibaren Bankamızda çalışanların unvan ve görev pozisyonlarını temel alan yeni ücret sistemine geçilmiştir.

Bankamızda Şube Performans Sistemi uygulanmakta olup, bu sistemin sonuçları çerçevesinde, Performans Primleri, ücret tespit esaslarına göre belirlenen ücret ve tazminatların dışında ayrı bir unsur olarak ödenmektedir. Bu kapsamda çalışanlarımıza üçer aylık dönemlerde yılda 4 defa, Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında performans primi ödemesi yapılmaktadır.

Çalışanlarımıza Performans Primi ödemesi, toplam aylık ücret ödemelerinin %7’sini geçmeyecek şekilde, “Genel Performans Primi” olarak dağıtılmaktadır. “Genel Performans Primi” ödemesinde üçer aylık dönemler itibarıyla açıklanan ölçeklere göre şube sıralamaları esas alınmaktadır. Her ölçekte kendi içinde sıralanan şubeler, yüzdelik dilimlere göre 6 Performans Grubuna ayrılmakta; her Performans Grubu’na farklı katsayılarda ödeme yapılmakla birlikte en sonda kalan 6. gruptaki şubeler Genel Performans Primi ödemesinden faydalandırılmamaktadır.

Öte yandan, Bölge Başkanlıkları çalışanlarına, bağlı şubelerin ortalama Genel Performans Primi katsayıları, Genel Müdürlük çalışanlarına ise Bölge Başkanlıkları ortalama Genel Performans Primi katsayıları esas alınarak performans primi ödemesi yapılmaktadır. Banka’dan ayrılan veya ücretsiz izin kullanan çalışana fiilen çalıştıkları döneme ilişkin hak ettikleri performans primi tutarı ödenmektedir. Ancak disiplin cezası alan çalışan, almış olduğu cezaya göre belirlenmiş olan süre boyunca performans primi ödemelerinden faydalandırılmamaktadır.

2013 yılında ise Bankamızda Bireysel Performans Sistemi devreye alınacaktır.

2013 Projeksiyonu

2013 yılında da Bankamız, çalışanlarına sürekli eğitim, görev pozisyonuna uygun kariyer olanakları ve çağdaş çalışma koşulları sunmaya devam edecektir.

Banka Müşterisi Hizmet Modeline geçiş çalışmaları kapsamında, tüm çalışanların yeni görev pozisyonlarına geçişi tamamlanacaktır.

Geçişi tamamlanan çalışanlara yönelik Sertifikasyon eğitimlerine devam edilecek olup; Bankamızda yeni göreve başlayacak toplam 3.265 yeni çalışana oryantasyon eğitimleri düzenlenecektir.

Tüm bankacılık ve finans sektörüne donanımlı eleman yetiştiren, Bankacıların ihtiyaç duyduğu pek çok bilgiyi bir arada sunan kapsamlı bir eğitim programı olarak bu alanda ülkemizde bir ilk olan, ilk açıldığı 1989 yılından bu yana Bankacılık sektöründe bir marka haline gelen “Bankacılık Okulu” 2013 yılında Üniversite işbirliği çerçevesinde daha yüksek bir kalite ile düzenlenecektir. Vizyon ve stratejiler doğrultusunda Bankamızı hedeflerine ulaştıracak yönetici adayları 2013 yılında da bu program ile yetiştirilecektir.

Tüm insan kaynakları uygulamaları ile eğitim sistemlerinde gelişen teknolojiden yararlanılmaya devam edilecek; eğitim yönetimi ve e-öğrenim programlarında da yeni sistemler uygulamaya alınacaktır.