İnsan Değerleri

EN KIYMETLİ SERMAYE: İNSAN
Ziraat Bankası, sürekli değişim felsefesi kapsamında insan kaynakları alanında da mümkün olan en çağdaş uygulamaları hayata geçirmeye, yeni istihdam yaratarak ekonomiye katkı sunmaya ve insan kaynağının eğitim ve gelişimine kaynak aktarmaya odaklıdır.

Ziraat Bankası, uluslararası rekabetin yoğun olduğu bir sektörde, en güçlü ulusal banka konumunu her yıl daha da ileriye taşımaktadır. Banka, sektördeki çok özel ve seçkin konumunu; özgün pazar bilgisi ve deneyimi ile müşterilerine doğru zamanda, doğru kanaldan, doğru değer önerileri sunan üst düzey insan kaynağına borçlu olduğunun bilincindedir.

Ziraat Bankası, benimsediği çağdaş insan kaynakları yönetim sistemi kapsamında yaptığı yatırımlarla, çalışan yetkinliğini artıracak geliştirme çalışmalarına 2024 yılında da devam etmiştir.

İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları

Ziraat Bankası, insan kaynağının eğitim ve gelişimine kaynak aktarmaya odaklıdır.
Tüm sektörlerde insan kaynakları birimleri; iş sürekliliği, kriz yönetimi ve çalışanların motivasyonunun sağlanmasıyla ilgili büyük sorumluluklar üstlenmektedir. Bu gerçekten hareketle Ziraat Bankası, koşullar gereği değişen taleplere yanıt verebilecek çalışan deneyimi oluşturmak amacıyla çalışanların ihtiyaçlarını ve motive eden unsurları anlamaya yönelik çalışmalar yürütmektedir.

Ziraat Bankası, çalışanların psikolojisinin performansa olan etkilerini analiz ederek aldığı sonuçlar doğrultusunda çalışanların psikolojik sağlamlığını artıracak eğitim faaliyetlerini online platformlarda sürdürmüştür. Bu kapsamda Banka, kriz yönetimi açısından bilgi akışını hızlandıracak uygulamalar geliştirmiş, buna bağlı olarak hızlı aksiyon alma kabiliyetini artırmıştır.

Sağlık sorunu yaşayan veya bu süreci yürütmekte zorlandığı tespit edilen her bir çalışanla bire bir iletişime geçilerek ihtiyaç ve talepleri karşılanmaya devam edilmiştir. Çalışanlara her koşulda yanlarında olunduğu hissettirilerek değişen koşullara yanıt verecek çalışan deneyimi oluşturulmaya çalışılmıştır.

Çalışan Profili

Bankacılığın ve uluslararası rekabetin gereklerini yerine getirerek modern ve güvenilir bankacılık hizmeti sunmayı amaçlayan Ziraat Bankası, 2024 yıl sonu itibarıyla toplam 26.011 çalışanı ile hizmet vermektedir.

Raporlama döneminde Banka çalışanlarının yaş ortalaması 38, hizmet yılı ortalaması ise 11 yıl olarak gerçekleşmiştir. Çalışanların %86’sı ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimine sahiptir. Engelli çalışan oranı %3’tür. 2024 yıl sonu itibarıyla çalışan devir oranı %6,20’dir.
Çalışan Profili

Sağa kaydırarak tablonun devamını görebilirsiniz.

Görev Pozisyonu Bazında Cinsiyet Dağılımı
Görev Erkek Kadın Toplam

Üst Yönetici

16

1

17

Yönetici

1.862

470

2.332

Yetkili

4.921

2.863

7.784

Asistan

4.211

4.441

8.652

Banko Asistanı

1.772

2.625

4.397

Destek Asistanı

2.796

33

2.829

Toplam

15.578

10.433

26.011

Çalışan Kıdem Dağılımı
Görev Toplam

0-9

11.233

10-19

11.560

20-29

3.009

30-33

209

Toplam

26.011

Ücretlendirme ve Diğer Haklar

Ziraat Finans Grubu, yurt içi ve yurt dışı iştirakleri dâhil olmak üzere toplam 37.066 çalışanı ile hizmet vermektedir.
Ücretlendirme Uygulamaları
Ziraat Bankası’nda ücretlendirme uygulamalarının Yönetim Kurulu adına izlenmesi ve denetlenmesinden Ücretlendirme Komitesi sorumludur. Komite, ücretlendirme politikası ve uygulamalarının Banka’nın etik değerleri ve stratejik hedefleri ile uyumunu risk yönetimi çerçevesinde değerlendirerek önerilerini Yönetim Kurulu’na iletmektedir.

Ziraat Bankası ile Öz Finans-İş Sendikası arasında 1 Ocak 2024 tarihi itibarıyla yürürlüğe giren ve 31 Aralık 2026 tarihine kadar geçerli olan 5. dönem Toplu İş Sözleşmesi kapsamında, sendika üyelerine aylık ek ödeme yapılmasının yanı sıra izin başta olmak üzere çeşitli özlük hakları sağlanmıştır. Sendikalaşma oranının %80 seviyesinde olduğu Banka’da 2024 yılı ücret ayarlamaları Toplu İş Sözleşmesi’ne uygun olarak gerçekleştirilmiştir.

Ziraat Bankası, fazla mesaileri azaltmaya odaklanarak fazla çalışmaların takibi amacıyla devreye aldığı sistemin etkin kullanımına 2024 yılında da devam etmiş, çalışanların iş-özel hayat dengelerinin korunmasına hassasiyet göstermiştir.
Sağlık Yardımı Uygulamaları
Ziraat Bankası, özel hukuk hükümlerine tâbi çalışanlarına ve onların aile fertlerine, SGK’ya ek olarak özel sağlık hizmetleri de sunmaktadır. Bu kapsamda, Banka Yönetim Kurulu’ndan alınan yetkiler çerçevesinde, Sağlık Yardım Sandığı (Sandık) üyeleri için ise Sandık Yönetim Kurulu’ndan alınan yetkiler çerçevesinde tedavi yardımı sağlanmaktadır.

Ayrıca Ziraat Bankası, sağlık hizmeti sunucularıyla özel anlaşmalar yaparak tüm çalışanlarına duyurmaktadır. Bu çerçevede Banka mensuplarının ülke genelinde aynı kalitede ve uygun fiyatlarla sağlık hizmetine erişimlerini sağlamak amacıyla Şehir Hastanelerinden öncelikli sağlık hizmeti alınması hususunda Sağlık Bakanlığı ile mutabakat sağlanmış ve pilot hastane olarak Ankara Bilkent Şehir Hastanesi’nden hizmet alınmaya başlanmıştır. Ziraat Bankası, Özel Sağlık Sigortası uygulamasını tüm yurt dışı birimlerinde de yaygınlaştırmayı planlamaktadır.

2024 yılında personel çocuklarından ÇÖZGER (çocuklar için özel gereksinim raporu) ve RAM (Rehberlik ve Araştırma Merkezi) Raporu olanların eğitim, bakım ve gelişimine daha fazla katkı sağlamak amacıyla, 300 çocuğa her ay brüt 7.845 TL eğitim yardımı yapılmıştır.
Sosyal Güvenlik Uygulamaları
Uzun süre Ziraat Bankası’na hizmet etmiş çalışanların emekli olurken daha memnun ayrılmalarını sağlamak ve emeklilik hayatlarına destek olmak amacıyla 2022 yılında tasarlanan yeni emeklilik projesinin uygulanmasına 2024 yılında da devam edilmiştir.

Nitelikli İş Gücü ve İstihdam

Ziraat Bankası, yurt dışı şube ve iştiraklerinin personel ihtiyacını karşılamak amacıyla Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinde seminerler düzenlemiştir.
İşe Alım
Ziraat Finans Grubu, 2024 yılında bankacılık kariyerinde ilerlemek isteyen gençlere yönelik işe alım sınavı düzenlemiştir. Ziraat Bankası’nın Müfettiş Yardımcısı, Uzman Yardımcısı ve Servis Görevlisi ihtiyacı ile Banka’nın iştiraklerinden Ziraat Katılım Bankası’nın Servis Görevlisi ihtiyacını karşılamak üzere 2024 yılı Ağustos ayında işe alım sınavları gerçekleştirilmiştir.

Ziraat Bankası Müfettiş Yardımcıları ve Uzman Yardımcıları Türkiye’nin 100 yıllık bir geleneği olan Ziraat Bankası Bankacılık Okulu programını tamamladıktan sonra görevlerine başlatılmaktadır.

Aday Memnuniyeti ilkesini gözeten Ziraat Bankası, adayların Bankacılık Okulu Programı kapsamında düzenlenen sınavların öncesinde yeni mezunların sınav heyecanını yenmelerine yardımcı olmak için Mülakata Hazırlık Programı sunmaktadır. Çeşitli eğitimlerin ve görevlerin yer aldığı programın tamamlanmasının ardından adaylar, eş zamanlı olarak farklı noktalarda gerçekleşen mülakatlarda, yapılandırılmış mülakat tekniği ile homojen bir seçme ve değerlendirme sistemine tabi olmaktadır.

2024 yılında işe alım sınavı ile Bankacılık Okulu eğitimine başlamaya hak kazanan 191 Uzman Yardımcısı, 31 Müfettiş Yardımcısı ve 17 İç Kontrolör Yardımcısı’nın 2025 yılının ilk yarısında yeni görev yerlerine atanmak üzere eğitimleri yıl sonu itibarıyla devam etmektedir. 846 Servis Görevlisi’nin ise Banka bünyesinde görev yerlerine atamaları gerçekleştirilmiştir.

Ziraat Bankası’nda çeşitli kademelerde görevlendirmek üzere 2024 yılında 1.796 yeni işe alım gerçekleştirilmiştir.

Ziraat Bankası’na yeni katılan personelin Banka’yı tanıması, kurum kültürüne adapte olması ve gerekli temel bilgi, becerileri kazanması ve yetkinliklerinin arttırılması amacıyla Oryantasyon Programı düzenlenmektedir.
2024’te Yeni İşe Alınan Çalışanların Eğitim Düzeyi
Öğrenim Durumu Çalışan Sayısı

Yüksek Lisans

5

Lisans

1.398

Ön Lisans

125

İlk ve Orta Öğrenim

268

Toplam

1.796

Kariyer Yönetimi
Ziraat Finans Grubu, yurt içi ve yurt dışı iştirakleri dâhil olmak üzere toplam 37.066 çalışanı ile hizmet vermektedir. Ziraat Bankası, Grup çatısı altında görev yapan tüm çalışanlarına sunduğu etkin kariyer, ücret, eğitim ve gelişim olanakları ile faaliyet gösterdiği ülkelerin bankacılık sektöründe küresel bir marka olma yolunda emin adımlarla ilerlemektedir. Banka, Türkiye’de bulunan iştirak şirketlerinin yanı sıra yurt dışı iştiraklerinde de Ziraat İK uygulamalarını yaygınlaştırmak amacıyla çalışmalarını aralıksız sürdürmektedir.

Benimsediği şeffaf kariyer yönetimi anlayışı doğrultusunda yönetici adaylarını kendi bünyesinde yetiştiren Ziraat Bankası’nda 2024 yılında gerçekleşen unvanda yükselme uygulamaları çerçevesinde 2.144 personel bir üst unvana yükselmeye hak kazanmıştır.

Ayrıca, Banka’nın Yönetici Aday Programı’nı başarı ile tamamlayan 150’yi aşkın personel, ihtiyaçlar doğrultusunda şubelere/birimlere yönetici pozisyonlarında atanmıştır.

Yıl içinde yurt dışı iştirak ve şube çalışanlarına yönelik unvanda yükselme yazılı sınav/mülakat süreci tamamlanmıştır.
2024 yılında faaliyete geçen Mısır/Kahire Temsilciliği ve Dubai Temsilciliği için personel ataması yapılmıştır.2025 yılının başında faaliyete geçmesi beklenen Cezayir Şubesi’ne yerel personel atamaları yapılmıştır.

Yeni kurulan Ziraat Finansal Teknolojiler Elektronik Para ve Ödeme Sistemleri A.Ş. ve Ziraat Dinamik Bank A.Ş. iştirakleri için insan kaynakları süreçleri, politika ve prosedürler oluşturulmuş ve personel istihdamı sağlanmıştır.

Ziraat Bankası, Ziraat Teknoloji iştirakiyle koordineli olarak genç yeteneklerin kazanılması yönünde Bilge Adam, Uzun Dönem Stajyer ve Teknoloji Yıldızları programlarını uygulamaya başlamıştır.

Ziraat Bankası, yurt dışı şube ve iştiraklerinin personel ihtiyacını karşılamak amacıyla Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinde seminerler düzenlemiştir. Bu seminerlerde Banka’nın, iştiraklerinin ve yurt dışı teşkilatının yabancı uyruklu öğrencilere tanıtımı yapılmış ve kendileri için düzenlenen uzman yardımcısı sınavına katılımları sağlanmıştır. Sınavda başarılı olan öğrenciler, 2024 yılı Kasım ayında Uluslararası Bankacılık Okulu’ndan mezun olarak Ziraat Bankası’nın ilgili iş birimlerinde stajlarını tamamlamış, ardından iştirak ve şubelerde görevlerine başlamıştır.
Kariyer Fuarları ve Staj Programları
Ziraat Bankası, geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi 2024 yılında da üniversiteli gençlerle buluşmak amacıyla kariyer zirvelerine ve Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi iş birliği ile Bölgesel kariyer fuarlarına katılım sağlamıştır.

2024 yılında yaklaşık 1.000 üniversite öğrencisine CBIKO Staj Seferberliği kapsamında Banka birimlerinde staj imkânı sunulmuştur. Katılım sağlanan organizasyonlar ve stajlar ile üniversiteli gençlerin kariyer farkındalıklarının artırılması, Banka’nın işveren marka değerinin güçlendirilerek yetenekli gençlerin Banka’ya kazandırılması amaçlanmıştır.

Yetenek Yönetimi ve Eğitimler

Ziraat Bankası ailesine yeni katılan bütün çalışanlar için oryantasyon eğitim programı düzenlenmektedir
Ziraat Bankası, çalışanlarının mesleki ve kişisel donanımlarını zamanın ihtiyaçlarına uygun olarak artırmak için Banka’daki kariyer hayatları boyunca onları destekleyen eğitim programları tasarlamaktadır.  

Çalışanların bulundukları pozisyonun gerektirdiği görev ve sorumlulukları yerine getirebilmeleri için ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazandırmayı amaçlayan Kariyer Eğitimleri, Banka’nın hedef ve stratejileri doğrultusunda üretilen yeni ürün ve hizmetlere ilişkin Gelişim Eğitimleri ve mevzuattan kaynaklanan Yasal Zorunluluk Eğitimleri sunulmaktadır.

Liderlik ve yetenek gelişimine yönelik olarak hazırlanan eğitim programları, sınıf içi veya dijital uygulamalar (zoom vb.) üzerinden verilen canlı eğitimler ile desteklenmektedir. Ziraat Bankası Bankacılık Okulu kapsamında çalışanlara yönelik liderlik ve yetkinlik gelişimini destekleyen 8.000’i aşkın içerikte e-eğitim, video, ses dosyası ve okuma materyali çevrim içi platformda sunulmaktadır. Ziraat Bankası İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü’ne bağlı Bankacılık Okulu ve Yetenek Yönetimi Başkanlığı tarafından çalışanların görev ve pozisyonlarına özel haftalık katalog eğitimleri belirlenerek çalışanlara duyurulmaktadır.

Yönetici adaylarının Yönetici Okulu Eğitim Programı’na katılması sağlanmakta; Yönetici pozisyonundaki çalışanların liderlik gelişimleri ise liderlik eğitimlerinin yanı sıra Banka içi koçluk ve mentorluk uygulamalarıyla desteklenmektedir. Çalışanların Banka içinde kendi kariyer yollarını belirlemelerinde kolaylık sağlamak üzere ileride görev alacakları pozisyonun mesleki gerekliliklerine hazırlanmaları Sertifika Programları ile pekiştirilmektedir.
Ziraat Bankası Bankacılık Okulu
Ziraat Bankası yönetici ve çalışanlarının bankacılık alanındaki bilgi ve birikimlerini akademik düzeyde değerlendirmelerini ve ilerletmelerini teşvik etmektedir. Bu çerçevede Banka, ülkemizin köklü kurumu ve değeri olan Ankara Üniversitesi ile kurduğu iş birliği kapsamında Siyasal Bilgiler Fakültesi ortaklığında yürütülen Bankacılık Okulu lisans üstü programlarına çalışanlarının katılımını desteklemektedir. Bugüne kadar toplam 273 Banka çalışanı programdan mezun olarak yüksek lisan diploması almaya hak kazanmıştır.
Ziraat Bankası Uluslararası Bankacılık Okulu
Ziraat Bankası yurt dışı şube ve iştiraklerinde Uzman Yardımcısı olarak çalışmaya başlamış/başlayacak olan çalışanlara Büyük Ziraat Ailesi’nin kurum kültürünü ve aidiyetini benimsetmek, Ziraat Finans Grubu Ana Bankası’nı tanıtmak, mesleki-teknik eğitimlerin yanı sıra davranış eğitimleri de dâhil olmak üzere temel yetkinlik oluşturmak amacıyla Uluslararası Bankacılık Okulu’nu hayata geçirmiştir. Uluslararası Bankacılık Okulu programı, bankacılık alanında kariyerine başlayan adayları yurt dışındaki görevlerine hazırlamak ve tam donanımlı bir Ziraat Finans Grubu çalışanı yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Ziraat Bankası Yönetici Programı
Ziraat Bankası; unvan, görev pozisyonu, yetkinlik ve performansları bakımından yönetici olabilmek için yeterli kariyer basamağında bulunan çalışanları Banka ihtiyaçları çerçevesinde yönetici olarak görevlendirmektedir. Genel Müdürlük birimleri ve bölge başkanlıklarının yönetici adayı olarak önerdikleri çalışanlar öncelikle mülakat sürecine katılmaktadırlar. Yönetici olabilmek için gerekli şartları taşıyan ve mülakatı başarı ile tamamlayan çalışanlar Yönetici Okulu’na davet edilmektedirler.

Yönetici Okulu programı, katılımcılara yöneticilik kabiliyetleri kazandırılmasının yanı sıra katılımcıların liderlik vizyonlarının geliştirilmesini de hedeflemektedir. Eğitim programı 2 hafta sürmektedir. Banka üst yöneticilerinin, alanında uzman akademisyenlerin ve sektör profesyonellerinin yer aldığı güçlü eğitmen kadrosuyla gerçekleştirilen bu programda; bir yöneticinin mutlaka sahip olması ve geliştirmesi gereken yetenek alanlarını kapsayan konularla beraber fark yaratacak güncel konulara da yer verilmektedir. Eğitim programı sonunda yapılan sınavı başarı ile tamamlayan ve ataması gerçekleşen yöneticiler 2 modül halinde toplam 8 gün süren liderlik eğitimlerine davet edilmektedirler. Deneyimli iç eğitici olan şube yöneticileri ise Başkanlık koordinasyonunda mentorluk uygulaması kapsamında yeni yöneticilere destek sunmaktadırlar.
2024 Yılında Öne Çıkan Eğitim Faaliyetleri
  • Şubelerde görev yapan toplam 3.232 Müşteri İlişkileri Yetkilisi/Müşteri İlişkileri Asistanı için Dış Ticaret Ürünleri Satışı eğitimi verilmiştir.

  • Şubelerde görev yapan Müşteri İlişkileri Yetkilisi/Müşteri İlişkileri Asistanlarına yönelik düzenlenmekte olan 6 günlük kapsamlı Dış Ticaret Sertifika Programı’na 2024 yılında 232 çalışan katılım sağlamış olup Program kapsamında şimdiye dek toplam 508 çalışan sertifika almaya hak kazanmıştır.

  • Banka iç eğiticileri dâhil olmak üzere Proje Finansmanı ve Firma Analiz, Kredi Tahsis ve Yönetimi, Yapılandırma, Kurumsal ve Ticari Şube Bankacılığı Bölüm Başkanlığı çalışanları ve şube yöneticilerine yönelik düzenlenen Enflasyon Muhasebesi eğitimlerine toplam 739 çalışan katılmıştır.  

  • Banka tarafından düzenlenen 2 hafta süreli Yönetici Okulu Programı kapsamında 2024 yılında 176 çalışan başarıyla mezun olmuştur.

  • Tüm kurumsal ve ticari şube yöneticilerine yönelik 9 günlük eğitim verilmiştir.

  • Yeni oluşturulan Bireysel MİY pozisyonuna yönelik olarak toplam 8 günlük eğitim programı düzenlenmiştir. Programa Banka genelinde toplam 304 MIY katılım sağlamıştır.

  • Şube kadrolarının kredi analiz yetkinliklerinin artırılması amacıyla tüm MİY/MİA pozisyonunda görevli çalışanlara yönelik yürütülen proje kapsamında iç eğiticilerle Uçtan Uca Rapor Yazım Süreci ve Örnek Firma İnceleme eğitimi düzenlenmiş olup toplam 1.303 MİY ve 878 MİA’nın katılımı sağlanmıştır. Eğitim programına 2025 yılında devam edilmesi planlanmaktadır.2024 yılında, Oryantasyon Eğitimleri kapsamında Bankamıza yeni başlayan 800 Banko Asistanına eğitim verilmiştir.

  • Ziraat Bankası 28. Dönem Bankacılık Okulu 2024 yılı Temmuz ayında tamamlanmış olup 156 çalışan başarıyla mezun olmuştur.

  • Ziraat Bankası 2. Dönem Uluslararası Bankacılık Okulu Programı,  6 ülkeden 19 uzman yardımcısının katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

  • Banka’nın yurt dışı iştiraklerinde görevli genel müdür yardımcılarına yönelik düzenlenen Liderlik Programı 20 üst düzey yöneticinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

Etik ve Uyum Eğitimleri
Etik ve uyum prensiplerinin Banka genelinde benimsenmesi ve içselleştirilmesi amacıyla ve yasal düzenlemeler uyarınca çalışanlara etik ve uyum kapsamında sağlanan kurum içi yüz yüze sınıf eğitimleri ve dijital ortamda sunulan e-eğitimlerin yanı sıra birimlerden gelen talepler doğrultusunda çalışanların kurum dışı eğitimlere katılımı da Banka tarafından desteklenmektedir.
Sınıf İçi Eğitimler
Ziraat Bankası ailesine yeni katılan bütün çalışanlar için oryantasyon eğitim programı düzenlenmektedir. Oryantasyon eğitim programında yer alan derslerin tamamında etik, bilgi güvenliği, kişisel verilerin korunması, uyum vb. konular bir bütün olarak ele alınmakta ve ilgili yasal düzenlemeler uyarınca katılımcılara anlatılmaktadır.
E-Eğitimler
  • İş Etiği E-Eğitimi

  • Değerler ve Etik Bilinciyle Liderlik E-Eğitimi

  • İtibar Riski E-Eğitimi,

  • Rekabet Hukuku E-Eğitimi

  • Kişisel Verilerin Korunması Kanunu E-Eğitimi

  • Bilgi Güvenliği E-Eğitimi

  • Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanının Önlenmesi E-Eğitimi

Kurum Dışı Eğitimler
  • MASAK Uyum Programı Denetim Semine

  • MASAK Çalıştayı

  • Teknoloji ve Fikri Mülkiyet Hukuku

  • Uygulamadan Gerçek Örneklerle KVKK Uyum Süreci

Ziraat Bankası İnsan Kaynakları tarafından yürütülen eğitim faaliyetleri kapsamında 2024 yılında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimine yönelik toplam 566.235 saat sınıf içi eğitim ve 1.061.135 saat dijital eğitim düzenlenmiştir.

Performans Yönetimi

Ziraat Finans Grubu temel anlayışı çerçevesinde, yurt içi iştiraklerde devam eden bireysel performans ve yetkinlik değerlendirme ile prim sistemi uygulamaları kapsamına tüm yurt dışı iştiraklerin alınması çalışmalarına devam edilmektedir.
Ziraat Bankası, uyguladığı Bireysel Performans Yönetim Sistemi’yle çalışanlarının objektif, ölçülebilen kriterler doğrultusunda dönemler itibarıyla kişisel başarı ve sıralamalarını tespit etmektedir. Sayısal bazlı ve yetkinlik bazlı olmak üzere iki temel boyutta kurgulanan performans sistemi aracılığıyla Banka’nın stratejileri sahaya aktarılmaktadır.

Müşteri odaklılık, kârlılık, verimlilik ve risk yönetimine ilişkin göstergelerin sayısal performans puanına önemli ölçüde etkisi bulunmaktadır. Hedef, gelişim ve büyüklük boyutlarında yapılan ölçümler sonucu hesaplanan sayısal performans puanları ile belirlenen bireysel sıralamalar, performans prim ödemelerine temel oluşturmaktadır.

Bireysel performans değerlendirmelerine göre yapılan dönemsel performans prim ödemeleriyle; müşteri odaklı iş modelinin güçlendirilmesi, pazarlama ve etkinlik odaklı çalışma anlayışının yerleştirilmesi, çalışanların motive edilerek kurumsal bağlılıklarının artırılması, kurum hedefleri ile uyumlu bireysel başarıların maddi olarak ödüllendirilmesi amaçlanmaktadır.

Objektif, somut, sayısal, ölçülebilir kriterler doğrultusunda Ziraat Bankası Yönetim Kurulu tarafından belirlenen bütçe kapsamında, çalışanlara üçer aylık dönemlerde, Şubat, Mayıs, Ağustos ve Kasım aylarında bireysel performans primi dağıtılmaktadır.

Banka’nın strateji ve hedefleri paralelinde, satış ağırlıklı olarak kurgulanan Bireysel Performans Yönetim Sistemi’nde primler, daha fazla katkı sağlayan çalışanların daha yüksek kazanç elde etmesine imkân sağlayacak şekilde hesaplanmaktadır. Prim hesaplamalarında, şube segment ve ölçeğine, bireysel performans sırasına ve görev pozisyonuna göre belirlenmiş farklı katsayılar kullanılmaktadır. Satış grubu çalışanlarına, her dilimde bireysel performans puanları ile doğru orantılı olarak farklılaşan tutarda prim hesaplanmaktadır.

Çalışanların motive edilerek kurumsal bağlılıklarının artırılmasını, kurum stratejileri ile uyumlu bireysel başarıların ödüllendirilmesini hedefleyen Ziraat Bankası, uygulamakta olduğu performans yönetim sistemi kapsamına 2018 yılından itibaren sayısal performans ölçümü yapılan birimler ile birlikte yetkinlik bazlı değerlendirme sistemini esas alarak tüm Genel Müdürlük birimlerini dâhil etmiştir.

Ziraat Finans Grubu temel anlayışı çerçevesinde, yurt içi iştiraklerde devam eden bireysel performans ve yetkinlik değerlendirme ile prim sistemi uygulamaları kapsamına tüm yurt dışı iştiraklerin alınması çalışmalarına devam edilmektedir. Azerbaycan, Gürcistan, Bosna, Kazakistan, Özbekistan ve Rusya iştirakinde prim sistemine geçilmiş olup, yakın bir gelecekte diğer iştiraklerin de sisteme dâhil edilmesi planlanmaktadır.

2022 yılı 3’üncü çeyreğinden itibaren yurt dışı şube çalışanları için prim ödemeleri yapılmaktadır. Önümüzdeki süreçte tüm iştirak ve yurt dışı şubelerde sonuçların takip edilerek sistemsel geliştirmelerin yapılması hedeflenmektedir.

Çalışan Refahı, Bağlılığı ve Memnuniyeti

Ziraat Bankası, en kıymetli kaynağı olan çalışanlarının memnuniyeti, mutluluğu ve deneyim yönetimini önemsemektedir.
Çalışan Memnuniyeti
Ziraat Bankası, en kıymetli kaynağı olan çalışanlarının memnuniyeti, mutluluğu ve deneyim yönetimini önemsemektedir. Bu kapsamda Banka, çalışanlarının sadece kariyerini, finansal durumlarını ya da çalışma ortamlarını değil aynı zamanda hayata dair beklentilerini ve kaygılarını da yönetmelerine destek olmak amacıyla iletişim kanallarını güçlendirmeye devam etmektedir.

Mutluluk Barometresi uygulaması ile 2024 yılında da günlük olarak çalışanların nabzı tutulmuş, genel mutsuzluk nedenlerinin yanı sıra ankete katılan çalışanlarla yapılan bire bir görüşmelerle çalışana özel mutsuzluk nedenleri tespit edilmiş ve sorunların çözümüne yönelik planlar oluşturulmuştur.
2025 Yılı ve Sonrası
Teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte iş süreçlerinin dijitalleşmesi ve yeni neslin çalışma hayatından beklentilerinin artması, özellikle işe alım, kariyer yönetimi ve yetenek yönetimi süreçlerinde çalışan deneyimine yönelik yeni tasarımları gerektirmektedir.

Ziraat Bankası; süreçlerin değişen ihtiyaçlara daha hızlı cevap verebilecek şekilde çevik bir yapıya dönüştürülmesi, çalışan memnuniyetinin artırılması, çalışan deneyimine yönelik süreçlerin tasarlanması, dijitalleşmenin artırılması ve veri analitiğinin kullanılmasıyla ilgili çalışmalarına öncelik vermeye devam edecektir. Bu kapsamda Banka, 2025 yılında da çalışan deneyimi tasarımlarının, akıllı teknolojilerin İK süreçlerine entegre edilmesine yönelik projeleri hayata geçirmeyi planlamaktadır.  
İş Sağlığı ve Güvenliği Anahtar Performans Göstergeleri
Gösterge Durum

Kayıp Gün Sayısı1

55

Kaza Sıklık Oranı2

5,82

İlk Yardım Gerektiren Kaza Sıklık Oranı

17,91

Tıbbi Müdahale Gerektiren Kaza

6

Kaza Geçiren Çalışan Sayısı

13

Kaza Ağırlık Oranı3

24,62

1 İş kazası nedeniyle kaybedilen toplam iş günü sayısının bir ölçüsüdür.
2 Belirli bir çalışma süresi içerisinde yaşanan iş kazası sayısını tanımlamak için kullanılır.
3 Belirli bir çalışma süresi diliminde, meydana gelen iş kazaları nedeniyle oluşan toplam kayıp gün sayısı