Dijital Bankacılık

DİJİTAL KANALLARLA EŞSİZ MÜŞTERİ DENEYİMİ

Toplam Aktif Dijital Müşteri Sayısı

23,1 Milyon

Dijital Kanallarla Gerçekleştirilen Finansal İşlem Sayısı

2.199.379.192

Ziraat Bankası geniş bir işlem seti sunan dijital kanallarında ürün ve hizmet çeşitliliğini artırmak amacıyla geliştirme ve iyileştirme çalışmaları yürütmektedir.

Ziraat Bankası, zengin ve çeşitliliği yüksek dijital ürün portföyüyle müşterilerine hizmet vererek dijital kanalların etkin kullanımıyla müşteri deneyimini bir üst seviyeye taşımaktadır. Müşteri kazanımından başlayarak tüm müşteri ihtiyaçlarının karşılanmasına kadar en iyi deneyimi sunmayı hedefleyen Banka, geniş bir perspektifte ele aldığı dijital dönüşümü, tabana yaygın büyüme stratejisinin en önemli bileşeni haline getirmiştir.

Ziraat Bankası’nın 2024 yıl sonu itibarıyla toplam aktif dijital müşteri sayısı 23,1 milyona ulaşmıştır. Yıl içinde dijital kanallar aracılığıyla yapılan toplam finansal işlem adedi ise 2.199.379.192 olarak gerçekleşmiştir.

Banka’nın 2023 yılı 4’üncü çeyrekte şube dışından gerçekleştirilen finansal işlemlerinin toplam içindeki oranı yaklaşık %95,62 seviyesinde iken 2024 yılı 4’üncü çeyrekte dijital kanal kullanım oranı %96,60’a yükselmiştir.

TBB verileri dikkate alındığında 2024 yılında bankacılık sektörünün toplam 114 milyon olan aktif dijital müşteri sayısı içinde Ziraat Bankası’nın payı %20’dir. Türkiye’nin en fazla aktif dijital bankacılık müşterisine sahip bankası olan Ziraat Bankası’nın, 2024 yıl sonu itibarıyla aktif dijital bankacılık müşteri sayısı, geçen senenin aynı dönemine göre %5 artarak 23,1 milyon kişiye ulaşmıştır.

2024 yılında Banka’nın sadece İnternet Şube ve Ziraat Mobil üzerinden işlem yapmış ve şubeden hiç işlem yapmamış müşteri sayısı 14,6 milyon kişiye; sadece internet, mobil ve ATM’den işlem yapmış ve şubeyi hiç kullanmamış müşteri sayısı ise yaklaşık 16,6 milyon kişiye yükselmiştir.

Dijital Bankacılığı Destekleyen Finansal Teknoloji Temelli Yatırım ve Projeler

Sürdürülebilir bankacılığa destek olmak amacıyla Ziraat Bankası kartları ile yapılan işlemlerde fiziki slip yerine dijital slip üretilmesi sağlanmıştır.

Ziraat Dinamik Banka’nın kurulması

Ziraat Bankası, geleceğe yönelik vizyonu ve stratejileri doğrultusunda, şubesiz/dijital bankacılık hizmetleri sunmasını planladığı Ziraat Dinamik Banka A.Ş. için BDDK’dan kuruluş iznini almıştır. Türkiye’de bir finans grubu sahipliğinde kurulan ilk dijital banka olan Ziraat Dinamik Banka BDDK’nın 31.10.2024 tarihli kararı ile faaliyet izni onayı almıştır. Ziraat Dinamik Banka’nın, dış kurumlar ile entegrasyon çalışmalarını tamamlayarak 2025 yılında müşteri kabulüne başlaması öngörülmektedir.

ZiraatPay’in kurulması

Ziraat Bankası; ödeme sistemlerialanındaki yetkinliklerini vefinansal teknoloji geliştirmeçevikliğini artırmak, daha genişmüşteri kitlelerine ulaşmakamacıyla yeni iştirak şirketiolan Ziraat Finansal TeknolojilerÖdeme Hizmetleri ve ElektronikPara A.Ş. (ZiraatPay)’nin kuruluş iznini TCMB’den almıştır. ZiraatPay, TCMB’nin 30.01.2024 tarihli kararı ile ödeme hizmetleri ve elektronik para kuruluşu olarak faaliyet gösterme izni onayı almış olup 2025 yılında ulusal lansmanını gerçekleştirmeyi planlamaktadır.

Ziraat Süper Şube

Banka Ziraat Süper Şube hizmet modeliyle bireysel müşterilere şubeye gitmeden dijital kanallar ve merkeze konumlanmış portföy yöneticileri aracılığıyla sade, güvenilir, hızlı ve erişimi daha kolay bankacılık hizmeti vermektedir. 2023 yılında faaliyete geçen Ziraat Süper Şube, 2024 yıl sonu itibarıyla 1.200.000 müşteriye ulaşmıştır.

Ziraat Süper Şube müşterilerine mevduat, kredi, para transferi, yatırım, kredi kartı gibi pek çok bankacılık ürününde faiz, ücret ve limit avantajları sunulmaktadır. Ziraat Süper Şube müşterilerinin taleplerini hızlı ve etkin bir biçimde iletebilmelerini sağlayan “Süper Şube Talep/Belge Gönderim Ekranı” yeniden tasarlanmış olup ilgili çalışma ile PSM Awards 2024 ödüllerinde “Yenilikçi Müşteri Etkileşimi ve Deneyimi” kategorisinde Bronz ödüle layık görülmüştür.

Ziraat Süper Platform

Dijital ekosistem geliştirme çalışmaları kapsamında, farklı sektörlerden firmalarla iş birlikleri yapılarak bankacılık dışı ürün/hizmetlerde Ziraat Süper Şube müşterilerine özel avantajlar sunulan Ziraat Süper Platform’da 2024 yılı içinde 17 firma ile iş birliği uygulamaya alınmıştır.

ZBorsa

Ziraat Mobil bankacılık uygulamasına Ziraat Yatırım fonksiyonları entegre edilerek kullanıma 2023 yılında açılan ZBorsa uygulaması ile müşterilere yatırım işlemlerini mobil uygulama üzerinden takip etme yatırımlarını kolayca yönetebilme olanağı tanınmıştır.

Açık Bankacılık

Ziraat Bankası, 2023 yılında hayata geçirdiği Açık Bankacılık uygulaması ile Ziraat Bankası dijital kanalları üzerinden müşterilerin diğer banka ve kurumlardaki hesap hareketlerini ve bakiyelerini Ziraat Mobil ve İnternet Şube’den görüntüleyebilme ve para transferi gerçekleştirebilme imkânı sunmaktadır. Bireysel ve kurumsal müşterilerin bankacılık hizmetlerinden daha hızlı ve verimli bir şekilde yararlanabilme olanak sağlanmaktadır.

Sanal Asistan

Ziraat Bankası müşterileri İnternet Şubesi ve Ziraat Mobil’de yer alan Sanal Asistan üzerinden canlı cevap ile müşteri temsilcisine bağlanarak yazılı görüşme yapabilmektedir.

Z-Dönüşüm Projesi

Dijital finansal ekosistem oluşturma stratejisi kapsamında Ziraat Bankası, KOBİ niteliği taşıyan müşterilerinin dijital dönüşümüne katkıda bulunmayı hedefleyen Z-Dönüşüm Paketleri uygulamasına yeni hizmetler eklemeyi sürdürmektedir. Bu kapsamda 2024 yılından itibaren tüzel müşteriler ve şahıs firmaları; E-Dönüşüm Platformu (ön muhasebe, e-fatura, e-arşiv, e-irsaliye, e-defter vb.), E-Ticaret ve E-İhracat Çözümleri, Ofis Uygulamaları, Araç Yönetimi, Ziraat Bankası Ödeme Ürünleri ve Finansal Ajanda, Bankkart Üye İşyeri Platformu, Açık Bankacılık İşlemlerine Z-Dönüşüm menüsünden ulaşabilmektedirler.

Dijital Slip

Sürdürülebilir bankacılığa destek olmak amacıyla Ziraat Bankası kartları ile yapılan işlemlerde fiziki slip yerine dijital slip üretilmesi sağlanmıştır.

Dijital Kanallara Taşınan Ürün ve Hizmetler

  • Banka tarımsal kredi müşterilerinin, 100.000 TL’ye kadar olan kredi kullandırımlarını şubeye gitmeden İnternet/Mobil Bankacık üzerinden kendileri tarafından yapılabilmesi sağlanmıştır.

  • Şubelerden yapılan TOKİ Arsa Kredi Geri Ödeme işlemleri şube operasyonel yoğunluğu ve şube içi müşteri maliyetlerinin azaltılabilmesi için TOKİ Arsa Taksit Ödeme işlemlerinin İnternet/Mobil Bankacılık üzerinden gösteriminin sağlanarak ödeme işlemlerinin yapılabilmesi sağlanmıştır.

Dijital Kanallarda Geliştirme Çalışmaları

Ziraat Bankası ve TOGG iş birliğiyle T10X kullanıcıları, akıllı cihazlarının ekranlarından para transferi yapabilmekte, HGS ve MTV ödemelerini kolaylıkla gerçekleştirebilmektedir.

Ziraat Bankası geniş bir işlem seti sunan dijital kanallarında ürün ve hizmet çeşitliliğini artırmak amacıyla geliştirme ve iyileştirme çalışmaları yürütmekte devreye aldığı yeni fonksiyonlar ile dijital müşteri deneyimini zenginleştirerek müşteri memnuniyetini ve bağlığını yükseltmektedir. Bu kapsamda 2024 yılında uygulamaya alınan önemli geliştirmelere aşağıda yer verilmektedir.

NFC özelliği bulunmayan telefonlarda uzaktan müşteri edinimi

Şubeye gitmeden Ziraat Mobil kullanarak Ziraat Bankası müşterisi olmak isteyen ancak telefonunda NFC özelliği bulunmayan vatandaşlar için yeni uzaktan müşteri edinim süreci devreye alınmıştır. Yeni süreç ile T.C. Kimlik Kartını telefonunda NFC özelliği olmadığı için kimlik doğrulaması yapılamayan gerçek kişiler kendilerine ait farklı banka hesabından para transferi yaparak Banka müşterisi olabilmektedir.

Ziraat Mobil ve kurumsal web sitesi üzerinden şube ve ATM yoğunluklarının izlenmesi

Müşterilerin Ziraat Bankası şubeleri ve ATM’lerinden yapacakları işlemler için kendilerine en yakın lokasyonda bulunan şube ve ATM’lerdeki ortalama bekleme sürelerini Ziraat Mobil ve web sitesi üzerinden izleyebilmeleri sağlanmıştır.

E-ticaret sitelerinden Banka alışveriş kredisi imkânlarına kolay erişim

Ziraat Bankası e-ticaret siteleri ile kurduğu iş ortaklıkları kapsamında çalışmalarını tamamlayarak e-ticaret platformunda alışverişleri sırasından finansmana ihtiyaç duyan müşterilere yönelik Banka’nın alışveriş kredilerine erişim imkânı sağlamıştır.

Dijital kredi başvuru ve kullandırım tıklanma sayısının azaltılması

Dijital Kredi Başvuru ve Dijital Kredi Kullandırım ekranlarında sözleşme adımlarında tıklanma sayısının azaltılması için sözleşmelerin bir buton yardımı ile ilerlenerek tek seferde okunabilmesi sağlanarak süreç sadeleştirmiş ve müşterilerin deneyimi iyileştirilmiştir.

QR Paylaş özelliğinin dijital kanallarda yaygınlaştırılması

Banka’nın bireysel müşterilerinin kullanımına daha önce sunulmuş olan Ziraat Mobil üzerinden QR Paylaş özelliğinin kapsamı genişletilerek İnternet Bankacılığı ve Ziraat Mobil kanallarından kurumsal, kurumsal izleme ve bireysel İnternet Bankacılığı müşterilerinin kullanımına sunulmuştur.

Ziraat Mobil giriş ekranına FAST İşlemleri menüsünün eklenmesi

Ziraat Mobil giriş ekranına FAST İşlemleri menüsü eklenmiştir. Menü aracılığı ile müşterilerin para transferi, TR karekod işlemleri, ödeme isteme ve güvenli ödeme işlemlerini gerçekleştirmelerine ve kolay adres yönetmelerine imkân sağlanmıştır. Müşteriler FAST İşlemleri menüsünde bulunan Güvenli Ödeme İşlemi ile de alım-satım işlemlerini güvenli ve kolay bir şekilde gerçekleştirebilmektedirler.

İkinci El Araç Satış Güvenli Ödeme Sistemi’nin müşterilerin hizmetine açılması

İkinci el motorlu kara taşıtı alım satımında söz konusu taşıtın mülkiyeti ile satış bedelinin eş zamanlı ve güvenli şekilde el değiştirmesi için Türkiye Noterler Birliği Bilişim Sistemi ile entegre olarak çalışan İkinci El Araç Satış-Güvenli Ödeme Sistemi Ziraat Bankası şubeleri, Ziraat Mobil ve İnternet Bankacılığı kanallarından müşterilerin kullanımına sunulmuştur.

Ziraat Mobil ve TOGG sistem entegrasyonu

TOGG akıllı cihazın sahip olduğu “Application Marketing” içinde uygulama oluşturularak Ziraat Mobil ve TOGG sistem entegrasyonu tamamlanarak TOGG sahibi müşterilere kesintisiz bir hizmet deneyimi sağlanmıştır. Ziraat Bankası ve TOGG iş birliğiyle T10X kullanıcıları, akıllı cihazlarının ekranlarından para transferi yapabilmekte, HGS ve MTV ödemelerini kolaylıkla gerçekleştirebilmektedir.

Karşılaştırma platformlarında yer alan Banka ürün ve hizmetleri

Bankacılık ürün ve hizmetlerine ilişkin bilgilerin yer aldığı karşılaştırma platformlarından Banka uzaktan müşteri edinim sürecine yönlendirme yapılması ve ürün satışı sağlanmasına yönelik çalışmalar yapılmıştır.

Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına Katkı Sunan Ürün ve Hizmetler

Dijital kanallara yeni menüler eklenerek şubeye gidişin ve karbon ayak izinin azaltılması

SKA8
İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme
(Doğrudan Katkı)

Ziraat Mobil NFC özelliğinden faydalanamayan vatandaşlar için alternatif uzaktan müşteri edinim sürecinin devreye alınarak karbon ayak izinin azaltılması

SKA13
İklim Eylemi
(Doğrudan Katkı)

Ziraat Bankası kartları ile yapılan işlemlerde fiziki slip yerine Dijital Slip üretilmesi

SKA13
İklim Eylemi
(Doğrudan Katkı)

KOBİ’lerin dijital dönüşümüne katkı sunan Z-Dönüşüm Platformu

SKA8
İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme
(Doğrudan Katkı)

Tarımsal kredi müşterilerine Mobil ve İnternet Bankacılığı kanallarından kredi kullandırımı

SKA12
Sorumlu Üretim ve Tüketim
(Doğrudan Katkı)

TOKİ Arsa Kredi Geri Ödeme İşlemlerinin Mobil ve İnternet Bankacılığı kanallarından yapılması

SKA8
İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme
(Doğrudan Katkı)

SKA11
Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar
(Doğrudan Katkı)

SKA9
Sanayi, Yenilikçilik ve Altyapı
(Doğrudan Katkı)

Kredi Kartı Sayısı

13,4 Milyon

Banka Kartı Sayısı

44,5 Milyon

2025 Yılı ve Sonrası

Ziraat Mobil ve İnternet Şubesi’nin kişiselleştirme ve hızlı işlem yapma temelli yenilenmesi çalışmaları devam etmekte olup 2025 yılının ilk çeyreğinde devreye alınacaktır.

Türkiye’nin en çok kullanılan mobil bankacılık uygulamasının bir mobil bankacılık uygulamasından daha da fazlası olması için Ziraat Mobil ve İnternet Şubesi’nin kişiselleştirme ve hızlı işlem yapma temelli yenilenmesi çalışmaları devam etmekte olup 2025 yılının ilk çeyreğinde devreye alınacaktır.

Ziraat Mobil uygulamasında yer alın Yatırım ve Borsa İşlemleri menüsü ile kullanıcılara tüm yatırım ürünlerini tek bir menü içerisinde ister toplu ister ayrı ayrı izleyebilme imkânı sunulması planlanmaktadır. Kolay takip edilebilir izleme ekranları oluşturularak kullanıcıların izlemeleri sırasında hızlıca işlem ekranlarına yönlendirilmeleri sağlanacaktır.

Bankkart Mobil uygulamasının sektördeki diğer kart uygulamaları içinde lider konuma getirilmesine yönelik tasarım ve geliştirme çalışmaları devam etmekte olup 2025 yılında devreye alınması planlanmaktadır.

Kartlı Sistemler

Ziraat Bankası’nın 2024 yıl sonu itibarıyla kredi kartı adedi 13,44 milyon, adet bazında kredi kartı pazar payı %10,41 ve aylık ciro pazar payı %12,73 olarak gerçekleşmiştir. Söz konusu gelişimin orta ve uzun vadede de devam edeceği öngörülmektedir. Aynı dönemde banka kartı adedini 44,45 milyon olarak gerçekleştiren Banka, %21,93 aylık alışveriş ciro pazar payı ile sektör liderliğini sürdürmüştür.

2024 yıl sonu itibarıyla Ziraat Bankası’nın üye iş yeri sayısı 1,77 milyon, toplam fiziki terminal sayısı 806 bin olarak kaydedilmiştir. 2024 dördüncü çeyrekte üye iş yeri toplam cirosu 809 milyar TL olan Banka, 2024 yıl sonu itibarıyla %17,14 ciro pazar payına sahip olarak sektör liderliğini sürdürmüştür.

Ziraat Bankası kartlı ödeme sistemleri alanında; piyasa koşullarına göre tasarlanmış, birçok yeni özellik içeren ve bu özellikleri ile sektörde fark yaratan çeşitli ürün ve hizmetleri 2024 yılında müşterilerinin kullanımına sunmuştur.

KGF Teminatlı Kredilerin Kredi Kartı ile Kullandırılması

Kredi Garanti Fonu teminatlı kredilerin belirlenen sektörlerde banka kartlarının yanı sıra kredi kartları aracılığıyla da kullanılabilmesine yönelik altyapı kurularak kredilerin amacına uygun olarak kullandırılması, nakitsiz hayatın teşvik edilmesi ve kayıt dışılığın engellenmesi konularına katkı sağlanmıştır.

Bankkart Prestij/Prestij Plus

Banka’nın üst segment müşterilerine daha yüksek değer önerileri yaratan özel kart ürünleri Bankkart Prestij ve Prestij Plus  sunulmuştur.

Bankkart Emekli

Banka’nın emekli müşterilerinin ihtiyaçlarına uygun, özel olarak tasarlanan Bankkart Emekli kart ürününün çalışmaları devam etmektedir.

TROY HCE Projesi

Türk milli şemasının desteklenmesi için TROY HCE mobil temassız ödeme çözümleri geliştirilmiştir.

Dijital Slip

Sürdürülebilir bankacılığa destek olmak amacıyla Ziraat Bankası kartları ile yapılan işlemlerde fiziki slip yerine dijital slip üretilmesi sağlanmıştır.

Bankkart Cep POS

Bankkart Cep POS, Android tabanlı cihazları ödeme terminaline dönüştürerek üye işyerlerine hızlı ve pratik bir çözüm sunmaktadır.

Linkle Ödeme

Linkle ödeme özelliği sayesinde üye işyerleri satış yapacakları müşterilerine ödeme linkini yollayarak kolay ve hızlı bir şekilde ödemelerini tahsil edebilmektedir.

Verimlik Odaklı Operasyonel Süreçler

Ziraat Bankası, tüm şubelerinde ve dijital kanallarında müşterilerine en iyi müşteri deneyimini sunmak amacıyla pek çok sistemsel iyileştirmeyi başarıyla hayata geçirmektedir.

Ziraat Bankası, operasyon faaliyetleri kapsamında tüm şubelerinde ve dijital kanallarında müşterilerine en iyi müşteri deneyimini sunmak amacıyla pek çok sistemsel iyileştirmeyi başarıyla hayata geçirmektedir.

Ekranların ve süreçlerin sadeleştirilerek arka ofis işlemlerinin azaltılması ve iş süreçlerine yeni ve kullanıcı dostu fonksiyonlar eklenmesi suretiyle operasyonel süreçlerin verimliliğinin artırılması hedefi doğrultusunda yürütülen otomasyon çalışmaları sayesinde 2024 yılı faaliyet döneminde 273 milyon adede yakın işlem Operasyon Merkezi (OPİM) tarafından gerçekleştirilmiştir.

2024 yılında OPİM tarafından yürütülen başlıca iyileştirme ve geliştirme çalışmalarına aşağıda yer verilmektedir:

  • Şubeler tarafından çoğunluğu manuel hazırlanan mutabakat bilgi taleplerinin tek bir rapor ile karşılanması sağlanmış olup “Denetim Firmaları Mutabakat Bilgileri” isimli rapor Raportal üzerinden Banka’nın tüm kurumsal ve ticari şubeleri ile bölge yöneticiliklerinin erişimine açılmıştır.

  • BKM tarafından işletilen ve para transferleri konusunda pratik bir çözüm üreten “Ödeme İste” fonksiyonu İnternet Bankacılığı ve Ziraat Mobil Para Transferleri menüsünde kullanıma sunulmuştur.

  • Kredi takip tahsilatlarında yapılan geliştirme ile; Müşteri hesabında 100-102-106 kodlu haciz blokeleri (Banka rehin alacağı bildirilmiş) bulunması durumunda kredi takip tahsilatının otomatik yapılması, Takip tahsilatı sonrası hesapta bakiye kalması durumunda haciz bloke/blokelerinin aynı şekilde tanımlanması, Hesapta bakiye kalmaması durumunda ise haciz bloke/blokelerinin otomatik olarak kaldırılması sağlanmıştır.

  • OPİ fonksiyonlarının geliştirilmesi çalışmaları kapsamında; SFTP’den Yüklenen Toplu Havale/EFT Dosyalarının OPİ’den onaylanması, Toplu Döviz Transferi, Toplu Peşin İthalat Transferi, Toplu Mal Mukabili İthalat Transferi işlem tiplerinin OPİ’ye entegrasyonu tamamlanmıştır.

  • Merkezi Ödeme yöntemi ile gerçekleşen ödemelerin Banka ATM’lerinden de yapılabilmesi sağlanmıştır.

  • Güvenli Ödeme Sistemi ile TCMB tarafından işletilen FAST sistemi entegre edilmiş olup Güvenli Ödeme İşlemine özel FAST işlem tutar üst limiti 2 milyon TL olarak belirlenmiş ve parçalı ödeme yapılabilmesi sağlanmıştır.

  • ATM nakit itirazlarının tüm kanallar üzerinden alınabilmesi sağlanmıştır.

  • TAM ATM’lere ait nakit alıkoyma itirazları işlemlerinde yapılan geliştirme ile; Şube/PGM’leri Onay İşlemleri Ekranından cevap verilirken SKITMTKK-Kasa Farkı Mutabakat ekranı ile entegre çalışan bir panel açılması ve alıkonma yaşanan TAM ATM’ye ait kayıtların listelenmesi, İtiraza konu işlem için fark/farklar seçilerek işlem onaylandığında, kasa farkının otomatik kapatılması, Bileşim A.Ş. kullanıcısı tarafından itirazın olumlu ya da kısmi olumlu kapatılması, sonucunda ise mutabakat tutarının müşteri hesabına otomatik iade edilmesi sağlanmıştır.

  • Yurt içi iştiraklerin Anahtar üzerinden iş talep göndererek yetki talep edebilmelerine yönelik düzenleme yapılmıştır. Ziraat Katılım kullanıcılarının Anahtar hesaplarına ait kullanıcı ve yetki yönetimi otomatize edilmiştir.

  • Haciz aktarma işlemlerinin FAST ile gönderilmesi sağlanmıştır.

  • Müşterinin vefatı halinde KPS’den alınan ölüm bilgisine istinaden müşteri hesabında bulunan kısıtlılık blokesinin her gün çalışacak bir batch ile otomatik kaldırılması sağlanmıştır.

  • GİB’den gelen hacizli mevduatın gönderilmesi yazılarının robot tarafından okunması sağlanmış ve giriş işleminin sistem tarafından yapılarak otomatik onaya düşmesi sağlanmıştır.

  • Kurumsal Kredi Kartı tahsilatlarının OPİM’den tahsil edilebilmesi sağlanmıştır.

  • Birden fazla borçlu hesaptan Toplu EFT-Havale yapılabilmesi sağlanmıştır.

  • OPİM BB iş akış sistemine alınan Karttan Karta Virman ve Kredi Kartı Alacak Bakiye İadesi işlemlerinde İş Talep Girişi ekranından talep yapılırken; ilgili kredi kartlarındaki artı bakiyenin izlenebilmesi ve başka bir karta virman ile alacak bakiye iadesi işlemlerinin otomatik olarak tamamlanabilmesi sağlanmıştır

  • Anlık Toplu Para Transfer Yapısı OPİ’ye entegre edilerek toplu para transferlerinin anlık olarak yapılabilmesi sağlanmıştır.

  • Muhasebat Genel Müdürlüğü’ne bağlı kurumların mutemetlerine hesap açılması ve kart verilmesi süreci ile ilgili çalışmalar tamamlanmıştır.

  • Mevduat Araştırma cevap yazılarının KEP üzerinden gönderilmesi sağlanmıştır.

  • Müşterilerin Ziraat Bankası ve başka banka TAM ATM’lerinde işlem yaparken nakit alıkoyma yaşamaları durumunda, işlem yapılan ATM üzerinden nakit itirazı oluşturabilmeleri sağlanmıştır.

  • Kurumsal müşterilerin İnternet Bankacılığı üzerinden ve/veya Ziraat Mobil’in güncel versiyonunu indirerek Ödeme İste sistemine erişim sağlayabilmeleri ve mevcut yetkileri dâhilinde ödeme isteği gönderip gelen istekleri onaylayabilmeleri sağlanmıştır.

  • Güncel teknolojik gelişmeler ve yenilikçi çözümler doğrultusunda iş süreçlerinin sürekli olarak güncellenmesi, operasyonel süreçlerde verimliliğin artırılması ve müşteri deneyiminin iyileştirilmesi çalışmaları kapsamında uygulamaya alınan Çeklerin Yapay Zekâ Teknolojisi ile Okunması projesi tamamlanmıştır.

  • Derin Öğrenme yöntemi kullanılarak geliştirilen ve yeni verilerle sürekli olarak kendini eğiten algoritmaların yer aldığı Çeklerin Yapay Zekâ Teknolojisi ile Okunması çalışmasında, el yazısı ile yazılan alanlar dâhil olmak üzere çek üzerindeki tüm alanların otomatik olarak sisteme aktarılması ile; Veri doğruluğu yüksek iş akışları oluşturulması, Çek üzerindeki verilerin daha hızlı işlenebilmesi, Manuel işlemlerin minimize edilmesi ile verimliliğin artırılması sağlanmıştır.

  • Pilot uygulamada olan Kamulaştırma (İstimlak) İşlemleri OPİM BB tarafından yapılmaya başlanmıştır.

  • Müşteri taleplerine hızlı bir şekilde yanıt verilebilmesi ve etkin portföy yönetiminin sağlanarak müşterilere sunulan hizmet kalitesinin artırılması amacıyla geliştirilen E-Posta ile İş Talep Başlatma projesi tamamlanmıştır. Yapılan geliştirme sayesinde, portföy temsilcileri müşteri ziyaretleri sırasında e-posta göndererek iş talebini otomatik olarak oluşturabilmektedir. Süreç hem ZFG Mobil hem de Anahtar üzerinden takip edilerek gerekli aksiyonların alınması sağlanmıştır.

Katma Değer Sağlayan Veri Analitiği Projeleri

Ziraat Bankası’nın müşteri kazanımı süreçleri, robotik süreç otomasyonu ile desteklenmiş, raporlama çalışmalarının daha hızlı ve operasyonel iş gücünü azaltacak şekilde yürütülmesi sağlanmıştır.

Veri Yönetişim Süreçleri Projesi

Yasal regülasyonlara uymak ve veriden değer elde eden, veriye dayalı karar alabilen, veri odaklı kurum kültürünü oluşturmak ve değişimin odağına veriyi yerleştirmek adına yürütülen Veri Yönetişim Süreçleri’nin sistem entegrasyonu sağlanmıştır.

Veri Kalitesi Projesi

Ziraat Bankası, veri yönetişim süreçlerinin bir parçası olarak yürüttüğü Veri Kalitesi Projesi ile Banka’da verilerin belirlenen kalite boyutları paralelinde kalitesinin ölçülmesini, veri kalitesinin artırılmasını ve veriye dayalı karar almayı teminen verilerin kaynağında düzeltilmesi sağlanmıştır.

CRM Projeleri

Bu projelerle müşteri odaklı hizmet yaklaşımı tasarlanarak “doğru” müşteri adaylarına, “doğru” kanaldan, “doğru” zamanda, “doğru” önerilerin sunulması sağlanmıştır.

Robotik Süreçler

Ziraat Bankası’nın müşteri kazanımı süreçleri, robotik süreç otomasyonu ile desteklenmiş, raporlama çalışmalarının daha hızlı ve operasyonel iş gücünü azaltacak şekilde yürütülmesi sağlanmıştır.

Kredi Operasyonlarında Dijitalleşme

Kredi riskinin izlenmesi ve yönetiminde etkinliğin artırılması amacıyla 3 Aylık Kredi Değerlendirme süreçleri yeniden ele alınmış ve gerekli sistemsel iyileştirmeler yapılması suretiyle daha etkin bir izleme faaliyetinin gerçekleştirilmesi sağlanmıştır. Bu minvalde yapılan geliştirmeler kapsamında;

  • Değerlendirme ekranı kullanıcı dostu bir hale getirilmiş, ayrıca Erken Uyarı Notu, “Yüksek Riskli Müşteri” tanımı, Gecikme Tahmini Olasılığı, Temerrüt Olasılığı, TKN (Ticari Kredi Notu) ve TBE (Ticari Borçluluk Endeksi) bilgileri eklenerek güncel gelişmelerle uyumlu hale getirilmiştir.

  • Söz konusu değişiklikler ile mevcut portföyün birlikte izlenebilmesi sağlanarak, kredi kalitesinin etkin takibine ve devamlılığına katkı sağlanması hedeflenmiştir.

  • Mevcut yapıda tüm müşteriler için sistem tarafından olumlu/olumsuz olarak önerilen nihai kredi değerlendirme sonucu, belirtilen geliştirmelerin sonucunda, yüksek riskli kategorideki müşteriler için Şubelerimiz tarafından karara bağlanacak hale getirilmiştir.

  • Önceki değerlendirme dönemlerinde yer alan müşterilerin olumlu/olumsuz değerlendirmesi ile kıyaslamalı hale getirilmiş, ayrıca geçmiş dönemlere ilişkin değerlendirmelere de benzer yapıda erişim kolaylığı sağlanmıştır.

Sorunlu kredilerin etkin yönetimini teminen mevcutta vâr olan Geciken Alacakların Tahsilatı (GAT) Modülünün iyileştirilmesi sağlanmıştır. Bu minvalde;

  • İlgili iş birimlerinin görüş ve değerlendirmeleri alınarak tahsilata engel olan bloke tiplerinin azaltılması sağlanmış ve hesaplanacak serbest tutar üzerinden geciken alacağın tahsilata konu edilmesine yönelik geliştirmeye başlanılmıştır.

  • Böylelikle müşteri hesaplarına konulan blokelerin yönetileceği parametrik yapıya geçişin ön çalışmaları başlatılmıştır.

Takip hesaplarına intikal eden düşük bakiyeli alacaklarımızın idari yollardan tahsilatına yönelik devrede olan Hukuk Bürosu uygulamamızda intikalden sonra 90 gün olarak devam eden aksiyon süresi 60 güne indirilerek zaman ve maliyet tasarrufu elde edilmiştir.

Erken Uyarı Sisteminde Yapılan Geliştirmeler

Memzuç kayıtlarında belirgin YP riski olmasına rağmen, Bankamız sistemindeki güncel mali verilerine göre YP geliri bulunmayan / kısıtlı YP geliri bulunan ve bundan dolayı olası kur değişimlerine karşı kırılganlığı bulunan/artan müşterilerin tespiti ve yönetilmesi amacıyla erken uyarı sisteminde “Kur Riski Olasılığı” kriteri devreye alınmıştır.

Erken Uyarı Sisteminin geleceğe yönelik tahmin modellemelerinin geliştirilmesi kapsamında “Gecikme Tahmini” kriteri uygulamaya alınmıştır. Geliştirilen model ile geçmiş dönemlerde kredi geri ödemelerinde gecikme yaşayan müşterilerin davranışlarından yola çıkarak, gecikmesi olmayan müşterilerin gelecekte gecikme yaşama ihtimali hesaplanmaktadır. Söz konu kriter ile her ay sonu çalışacak model, gelecek 6 ayda geri ödemelerinde gecikme yaşama olasılığı bulunan müşterileri tahmin edecektir.

Ticari faaliyetlerini, EPDK tarafından kendilerine verilen ilgili lisanslarla sürdüren Bankamız müşterilerinden, lisansı iptal edilen, sonlandırılan, yürürlükten kaldırılan veya faaliyeti geçici durdurulanların izlenmesi ve gerekli aksiyonların alınmasını teminen Erken Uyarı Sisteminde (EUS) “EPDK Lisans İptali” kriteri devreye alınmıştır.

Kredilerin etkin olarak izlenmesi ve yönetilmesinde önemli bir yardımcı olan Erken Uyarı Sistemi’nde, güncel gelişmelere uyum sağlayacak şekilde Erken Uyarı Tarihçesi (EUSRFRMK) ekranına Temerrüt Olasılığı alanı eklenerek müşterilerin temerrüt olasılığı tarihçesinin izlenebilmesi sağlanmıştır.

Yakın İzleme/Bloke Aksiyonları

  • Diğer bankalarda kurumsal kredilerinde gecikmesi olan müşterilerin kredi limitlerine bloke konulmaya başlanmıştır.

  • TFRS-9 kapsamında kredi riskinde önemli derecede artış olan müşterilerin kurumsal kredi kullandırımları TO değerine bağlanmıştır.

Şubesiz Bankacılık Stratejisi